Diskusjon
Når det siste stykket jernbane fra Kerman til Zahedan ble åpnet begynte jeg å se på en drømmereise med tog hele veien til India. Den skulle da foregå med tog fra Helsingfors over Moskva, Toshkent, Samarqand og Buchara til den turkmeniske grense, dessverre med bil over grensen, siden der ikke har gått tog på et par tiår, så videre med tog over Mary, Mashhad, Tehran, Kerman, Zahedan, Quetta og Lahore til Amritsar, og så dra hjem med fraktskip fra en havn like utenfor Mumbai. Men så fikk jeg det for meg at det ville være veldig dyrt å leie livvakt fra Zahedan til Lahore, som tydeligvis er nødvendig, og ga mer eller mindre opp tanken. Så jeg begynte faktisk sågar overveie å fly til Bhutan via Kathmandu, reise runt i Bhutan og inn i India med bil och med tog i India (og litt elvebåt i Sør-India), og så fly hjem fra Kochi. Så begynte jeg å se på muligheten for å kombinere dette med en togtur til og rundreise i Uzbekistan (Toshkent, Samarqand og Buchara), og å fly fra Toshkent til Kathmandu. Så begynte jeg å se på muligheten for å ta fraktskip hjem fra Colombo, og fly fra Kochi til Colombo istedenfor Kastrup. Det viste seg nemlig at det ikke har vært tillatt at reise med fraktskip fra India, siden det omfattende terroråtaket på det berømte hotellet i Mumbai. Dessverre finnes det ikke skip fra India til Ceylon – det fantes en ferge i seks måneder for noen år siden, men som endte opp med å bli tatt i beslag i Colombo. Så jeg har egentlig allerede to svenske reisebyråer igang; en for reisen til Uzbekistan og en for fortsettelsen fra Toshkent til Bhutan og India og hjem. MEN, det ergrer meg å måtte fly, det er ikke min greie, og jeg er faktisk litt redd for i min alder å sitte still i et flysete i flere timer. Så uttalte WHO forleden dag at 2021 vil bli verre enn 2020, så nu frykter jeg at reisen, som var planlagt til fjerde kvartal i år sannsynligvis må utsettes til neste år. Og da begynner tankene å male. Gårsdagens forespørsel ga en masse gode tips fra æresemedlem og trampbror Per Steffensen. En hjemmeside fra en ung dame, USamerikanskfødt britisk statsborger, etnisk filippiner, ga meg også en masse gode tips. Og da kan det se ut som: - at det er fullt mulig å ta toget til Bisjkek (hovedstad i Kirgisia, eller Kirgistan, som man plutselig har begynt å kalle det) og buss derfra til Kashgar i Kina og videre på en nybygget Karakoram Highway til Lahore - at det derimot ikke er mulighet for å reise med tog fra Lahore til Amritsar, men man må bruke en kombinasjon av buss eller drosje og riksha - at ved reise mellom Lahore og Zahedan over Quetta blir man tildelt en livvakt kostnadsfritt - at det muligens går tog fra Quetta til Zahedan den 3. og 18. hver måned Så nu prøver jeg å finne ut av muligheten for å gjøre følgende, og lurer på om noen trampbror har lyst til å bli med: Tog Helsingfors – Moskva – Bisjkek. Buss Bisjkek – Kashgar – Lahore. Grensepassering til Amritsar. Tog til Siliguri. Bil inn i Bhutan, rundt i Bhutan til Kyichu Lhakhang, Dungtse Lhakhang, Rinpung Dzong, Punakha, Khamsum Yulley Namgyai Chorten, Thimphu og Phuentshoilong og tilbake til Siliguri. Tog Siliguri – Darjeeling – New Jalpajguri – Agra (for Taj Mahal) – Rajpura – Shimla – Rajpura – Mumbai. Lengre opphold. Tog Mumbai – Cochin. Bil til Alleppey og husbåt på Vembanad Lake. Tog Kochi – Mumbai – Amritsar. Grensepassering til Lahore. Tog Lahore – Quetta – Zahedan – Kerman – Tehran – Masshad – Mary (usikker grensetogfrekvens) – Turkmenabad. Grensepassering til Buchara. Tog til Samarqand. Tog til Toshkent. Tog Toshkent – Moskva – Helsingfors. Noen har som har lyst å gjøre meg selskap?
0