Så har et meget spesielt år passert. Første halvår klarte jeg dog å gjennomføre de reiser som jeg hadde planlagt; først et nydelig seks-ukers cruise til Madeira, Cabo Verde, Amazonas, Tobago, Barbados, St. Lucia, Antigua og Azorerna i januar-februar og så en liten tur til Nordøst-Polen i juni/juli, planlagt og boket allerede i februar, og da jeg nettopp hadde gitt den opp, kom beskjeden to uker før avreise at vi var velkomne til Polen som turister.
Så det halvåret blev påvirkningen av Corona for min del begrenset til at min pensjon i norske kroner ble mindre vert og at konserter og kinoer lukket. Jeg var faktisk ikke utenfor Trelleborgs bykjerne på den Skandinaviske halvøya før jeg gjorde en tur til Bornholm i august, fra Ystad - jeg bor jo rett over gaten fra fergeterminalen i Trelleborg.
Men så skulle jeg på cruise 22. september med Hurtigruteskipet Fridtjof Nansen fra Hamburg til Lisboa. Først trodde jeg at jeg var nødt til å bo i karantene på hotell i Lübeck i to uker, og hadde faktisk boket det, men så var vi plutselig velkomne til Tyskland også. Imidlertid brøt covid19 ut på søsterskipet Roald Amundsen i Tromsø, og derved kansellerte Hurtigruten alle cruise med de to søsterskipene og Spitsbergen. Det var kanskje det beste – det kunne ha medført problemer å ta sig hjem med tog fra Lisboa.
Men det var fjerde cruise på rad med Hurtigruten som ble kansellert for min del:
Med det samme skip den samma strekning i den samme periode i fjor. Skipet ble ikke ferdig i tide.
Med søsterskipet Roald Amundsen motsatt vei i mai i fjor. Av samme grunn.
Med Spitsbergen til Frans Josefs land i september i fjor. Russerne skrev til slutt ikke under på godkjennelsen.
Og så årets.
Så nu har jeg boket en tur med Fridtjof Nansen fra Lisboa til Azorene og Madeira 1. maj neste år. Jeg får reisen i luksuslugar og drikkepakke for erstatningen ikke istedenfor men i tillegg til refunderingen, for de kansellerte cruisene. Femte kansellerte cruise?
Så det har vært en rolig høst. Da er det en fordel selv å være en kjedelig fyr, som ikke trenger underholdning og ikke har kjedet seg på elleve reiser på den Transsibirske(/mongolske/mandsjuriske) jernbane eller elleve fraktskipsreiser, herav tre 38 dagers mellom Australia og Europa. Jeg har kost meg i min pensjonisttilværelse med to kjempe-skjermer som viser (les vinduer mot) Skandinavias største ro/ro-havn med tretten ferger fra tre rederier som har hatt femten-sytten avganger/døgn til fire destinasjoner; litauisk Klaipéda, polsk Świnoujście og tyske Rostock og Travemünde. Den 111 år gamle Saßnitz-ruten opphørte, ellers har fergetrafikken gått som normalt med full- eller halvlastede ferger, til forskjell fra f.eks. Oslo – Kiel, København – Oslo og det meste av Stockholm – Finland-trafikken, som helt lå nede under den værste periode.
Så jeg har i sommer redigert den femte og siste utgave av "Fra Lillebelt til Skåne", nu når alle nordiske jernbanefergeruter, unntatt Trelleborg – Rostock-ruten, er blitt nedlagt. Den finnes kun som pdf, som fåes gratis.
Och i august gjenåpnet Grand kino i Trelleborg.
Så jeg får bare ønske alle trampbrødre en riktig
God Jul
og et forhåpentlig
Bedre Nytt År
Matz Lonnedal Risberg
medlem 1096
Takk Matz og God Jul til deg også. Håper vi ser deg vel i Oslo etter C19.
Godt Nytt År! Håper å seg deg i cluben, kanskje allerede første halvår 2021!