Noen tanker idet 2024 ebber ut...
Skrevet av Trampsjef Øyvind Jaer
Kjære venner,
Godt nytt år til dere alle, takk for det gamle, og ei forglemme skål - i tråd med min gode opplæring i TC! For meg har TC-livet 2024 vært lærerikt og givende, smakfullt, berusende til tider, og ikke minst hyggelig blant erfarne, interessante og vennlige Travellers. Det er og gjør godt å være en del av TC folket.
I går på årets siste dag var det nyttårs-matinee i TC. 8 var påmeldt, uanmeldte kom, og vi var 11 på det meste, hvorav tre æresmedlemmer Per, Gorm og Carl Emil. Jon hadde ordnet med musserende, Øyvind med kringle, og Tor og Trond hjalp til med servering og lagde kaffe. Vi samlet oss i peisestuen rundt et langbord bestående av de tre små Christiania belagte bord som dere kjenner så godt.

Jeg ønsket velkommen med noen få ord om livet i Cluben slik i jeg opplevde det i 2024. Hovedmeldingen var: Det går bra med Cluben og club-livet. Og som ovenfor nevnt, jeg trives. Deretter skålte vi og koste oss med godsakene, og pratet i vei om dette og hint, om 2024 og sikkert også 2025.
Tor bad om ordet. Han hadde et ønske han gjerne ville legge frem: "Kan vi ikke la våre medlemmer få bruke barområdet utenom de vanlige club-tider? Det er sikkert mange av oss som kunne ha glede av å møtes her dersom medlemmer fikk tilgang til barområdet." Dette er en sak som har vært diskutert tidligere, men så langt uten resultat. Tors ønske samlet bordet til felles utveksling og vi fikk en nyttig samtale om saken. Inntrykket var definitivt positivt for å sette Tors ønske på dagsorden. Trampsjefen legger ønsket frem på neste styremøte 8. januar for å høre om man har noen synspunkter. Og Tor og Per, som har jobbet med saken tidligere, skal komme tilbake med forslag til løsninger og priser.
Det var på tide med en skål som ble utført med stil.
Christian brøt inn og minnet de tilstedeværende om at Åsmund J. og han er villige til å finansiere kjøp av nye glass til Cluben. Det ble diskusjon om hvilke typer glass man skal satse på. Meningene var delte, men funksjonalitet ift. bruk og vask etc. syntes å være noe man kunne enes om. Trond sa seg villig til å legge frem noen forslag, i samråd med giverne og andre med synspunkter på slikt naturligvis. Så kan man evt. sette disse forslagene frem for club-medlemmenes beskuelse, og folket kan få uttale seg.
Endelig ble spørsmålet om 'kvinnelige gjester på noen utvalgte club-aftener i semesteret' et tema som brakte langbordet med de edle travellers sammen. Meningene var definitivt delte. Men jeg merket meg en kommentar om at dersom kvinnelige gjester på noen utvalgte club-aftener skulle gå igjennom på GF, så burde ikke styret nødvendigvis velge de mest populære foredrags-kveldene hvor det likevel blir rimelig fult. Man kunne heller velge aftener hvor vi venter færre folk. Sikkert hyggeligere for begge parter? For å balansere det hele bør det også nevnes at en annen 'ridder av det avlange bord' ønsket at det skulle gis tidlig beskjed om når kvinnelige gjester skulle være tillat, slik at de som ønsket det da kunne holde seg hjemme! Det ble også pekt på at i gamle dager hadde man årsfest med koner, kjærester, partnere eller hvem man nå ville ha med seg som 'selskapsdame'. Dette høres jo også ut som noe å tenke på? Endelig ble det i forlengelsen av det hele nevnt at man kanskje burde begrense antall gjester, og i det minste sikre at alle medlemmer som ønsker å delta får plass.
Altså kjære Travellers, det var mye nyttig som også kom opp på denne vår nyttårs-matinee. men i en hyggelig og stimulerende tone som passet godt til det gode lag av 'riddere' i vårt kjære Josefine og da nettopp på årets siste dag. Utvilsomt et riktig tidspunkt for å tenke på gode forbedringer i året som kommer.
Og selvfølgelig, festen fortsatte godt utover programmert tid selv om det ble frafall av høyest akseptable grunner etter kl. 14. Da jeg gikk litt over kl. 16 var det to edle 'riddere' igjen i fine samtaler over god musserende.
La oss håpe på et godt år for oss alle, for Cluben, ja for hele verden i 2025!
Øyvind - Trampsjef og loffer