Øyvind hilser fra Cabbages and Condoms i Siambukta
Kjære Travellers,
Jeg hilser dere fra Siambukta. Nærmere bestemt fra hotellet Cabbages and Condoms eid og designet av en rik Thai entreprenør og mesen. Hotellet er lokalisert på klippene mellom Jomtien beach og Thailands Sadoma og Gomorra - Pattaya.
Cabbages and Condoms er ikke bare et overraskende navn på et fire stjerners hotell. Det er også et kreativt og frodig eksentrisk sted. Vandrer vi inn i hotellets restaurant møter vi et Kompendium om kondomer (se filen under og bilde 2), utvilsomt nyttig i disse strøk. Her er det også mye annet artig å se på, bl.a. disse kondombesydde kjoler (bilde 3). Og vandrer vi i den store haven rundt hotellet, kommer vi til dette veikryss (bilde 4). Jeg prøver begge veier og finner skilt med karakteristikker og info om kapitalismen og kommunismen som f.eks. disse (bilder 5 og 6). Der disse stiene smelter sammen er vi kanskje landet på den sosialdemokratiske veiens blomsteretappe - 'Le trente glorieuse' (1945-75) - som muligens eieren ønsker å beskrive gjennom en rekke 'Anyways' (bilde 7). Og som naturlig avrunding, her får dere også et bilde fra hotellets beach (bilde 8). Her er det godt å være.
Jeg blir her noen dager til. Så går veien tilbake til Bangkok og videre til den sjarmerende folkerepublikken Laos hvor jeg på slutten av nittitallet hadde flere oppdrag for FN. I Laos skal jeg gjenopplive hovedstaden Vientiane som ligger der så vennlig og inntagende ved Mekong flodens bredder. Og ikke minst skal jeg gjenoppdage den gamle hovedstaden Luang Prabang kjent for sin flotte arkitektur fra ulike tids- og stil-epoker i Laotisk historie. Her er også kolonitidas vakre bygninger godt bevart - jeg minnes det var en fryd å vandre rundt i Luang Prabang med vidåpne øyne og i slentrende gange. Hvordan blir gjensynet mon tro?
Det var vårt siste medlem nr. 1200 Odd Harald Hauge som på opptaks-onsdagen minnet meg om Luang Prabangs forførende sjarm. Og lofferuta ble raskt endret i tråd med lofferegel nr. 1: Vær ikke redd for å gå en omvei. La gjerne tilfeldighetene rå. Det hele i tråd med det indiske visdomsordet at 'Lost time is Being regained.'
Øyvind