Vårt ferske medlem Matz er en meget omgjengelig Tramp, men han har et par kjepphester. Skal han røke sigar – skal det være en ekte cubaneser, og skal han reise – skal det fortrinnsvis være pr. jernbane. Går det ikke jernbane får man
ty til båt, men aldri fly. Matz har som målsetting å ha utprøvd flest mulig av verdens viktige jernbanestrekninger og han er på god vei til å kunne krysse av i boken sin for de aller fleste. Denne aften i klubben skulle Matz ta oss med på en jernbanereise fra Cape Town i Sør-Afrika til Victoriasjøen i Øst-Afrika.
Det var godt fremmøte i Cluben denne kvelden og gutta gledet seg til Matz sine bilder og tørrvittige kommentarer. Tilbringerreisen til Cape Town gikk selvfølgelig med båt, men så startet togreisen nordover i Afrika. Sør-Afrika er jo et relativt utviklet land – teknisk sett – så togreisen her gikk greitt, og med “style”. Konjakk og cigarer hørte med på første klasse og Matz var i
"Mukuba Express" fra Kapiri Mposhi til Dar-es-Salaam har kjørt tom for kjølevann.
sitt ess, både på toget og til å fortelle. Vel ankommet Victoria Falls i Zimbabwe startet problemene. Det går en jernbanebro over Zambezielven ved Victoria Falls og inn til Livingston i Zambia. I gamle dager var det mye malmtransport her fra kobbergruvene i Zambia, men av politiske årsaker er den trafikken stoppet opp; og noe passasjertog var det ikke over broen. Men Matz ga ikke opp, og etter litt drøftelse med den lokale stasjonsmester kom det frem at, jo de kjørte jo et lok og et par passasjervogner sånn dann og vann, men intet var planlagt i den nærmeste tid. “Da leier jeg et tog” sier Matz. Blir jeg alene passasjer er det greitt, og kommer det noen andre kan de jo være med å dekke regningen.
Og slik ble det, Matz sitt spesialoppsatte tog tøffet over broen ved Victoriafallene og inn i Zambia.
Fra Livingston gikk ferden videre nordover via Lusaka til Kapiri M’poshi hvor Matz iflg. sin billett skulle korrespondere med tog videre på kinesernes politiske prosjekt TanZam-banen til Dar Es Salaam. Men
korrespondere og korrespondere fru Blom. Fra den ene jernbanen og over til den andre var det flerfoldige kilometer, så Matz med togføreren i spissen og en bærer etter travet avgårde med cigarkassen og champagnen. Han kom omsider til Dar Es Salaam, hovedstaden i Tanzania og derfra videre med banen til Mwanza som er havnebyen ved Victoriasjøen. I gamle dager gikk det ferge herfra som koblet seg opp med jernbanenettet i Kisumu på Kenyasiden av Victoriasjøen, men denne forbindelsen vår innstilt for lenge siden. Etter endel videverdigheter kom Matz seg videre og inn på jernbanenettet i Kenya. Dette bragte ham til Nairobi og videre ned til Mombasa, hvorfra han atter fikk skipsleilighet tilbake til Europa.
Steinformasjon i Victoriasjøen ved Mwanza.
Matz’ foredrag var ledsaget av utmerkede lysbilder, lune og vittige kommentarer, og gutta i salen koste seg stort. Matz sitt bidrag til klimadebatten er: Reis ikke med fly! Reis med tog (til nød skip) og skap minst mulig CO2.
Og etterpå var det lammestek med nogo attåt.