top of page

Fly - og landsveismat for gourmeter på Rygge


Nå kan du ta bilen sydover når du skal fly sydover. Moss Lufthavn Rygge innebærer gode nyheter for dem av oss som bor i sydlige egne på Østlandet og som hittil har funnet det fornuftsstridig å bile eller to flytoget nordover til Gardermoen når vi egentlig skal i helt motsatt retning, Torsdag 14. januar åpnet flyplassen og dermed var ventetiden over for dem som ønsket seg et flytilbud nettopp i dette området. Rygge var i tidligere militær flyplass, men i dette området rett syd for Moss var det i i mange år dem som ønsket seg en sivil lufthavn slik at de i enkelte tilfeller kunne slippe å reise den halvannen timen til Gardermoen.

Jeg skriver ”enkelt tilfeller” fordi flytilbudet pr. i dag ikke er all verdens. Eneste store aktør er Norwegian som i løpet av våren vil opprette 16 lavprisruter fra Rygge. De første er allerede i sving, blant annet en rute til Budapest som også representerte første destinasjon da flyplassen ble åpnet. Dagen ble markert med ungarsk jazz (!), fingermat og ungarsk folkedans for spesielt inviterte og dagens reisende, altså for folk flest.

Bygget for to millioner passasjerer Flyplassen på Rygge lider foreløpig ikke under for stor trafikk, men den vil utvilsomt komme senere. I nærområdet, altså de som sogner til Rygge, er en

Fasaden på den nye flyplassen på Rygge som pr. i dag har Norwegian som viktigste aktør.

million mennesker. De finner vi på Østlandet og i grenseområdene i Sverige. Største konkurrenter er Gardermoen, Torp og Landvetter i Gøteborg.

Den nye sivile lufthavnen ble til som følge av privat initiativ. Rygge sivile lufthavn AS ble opprettet i 1999, og intensjonen var å gjøre flyplassen til et lavpristilbud med både norske og internasjonale ruter. Selskapet eies av

Thon Holding, Orkla Eiendom, Borregaard Industrier, Østfold fylkeskommune og Østfold Energi AS. Kapasiteten er to millioner passasjerer, og det legegs opp til parkering for 2.900 biler. Så vet vi det. Da Clubens hjemmeside besøkt flyplassen en formiddag i slutten av februar, var det stor trafikk, solide køer foran innsjekkingsskranken og mye liv og røre. Det er bare å ønske lykke til på ferden, og minne om at i Oslo syd tar det ca. 50 minutter å kjøre til Rygge mot ca. 40 minutter til Gardermoen.

Gourmetmat på landeveiskro Kort tid etter flyplassåpningen, inntraff det også en velsmakende premiere rett ved. Det var den noe trauste veikroen By the Way rett nord for flyplassen som til de grader hadde skiftet ham, og forvandlet stedet til både

Passasjerterminalen er ikke blant de største og mest imponerende,

men grei nok. Men med to millioner passasjerer blir det nok trangt om plassen.

flylasshotell og gourmetsted for farende fant og folk. Clubens hjemmeside var invitert til åpningen, og vi ventet oss ikke det store, for mat langs veien er sjelden det store i Norge. Men der tok vi ettertrykkelig feil. By the Way er overtatt av den sveitsiske kjeden Marchè som igjen er eiet av Møvenpick. Kjeden består nå av til sammen 12 familierestauranter og 3 moteller i Norge. Størrelsen på kjeder og internasjonal slagkraft jar aldri imponert denne observatør som er mest interessert i mat og service. Så får heller aksjonærene kose seg med eventuell markedsmessig slagkraft og velsmakende penger.

Marchè på begge sider av E-6 på Rygge er altså blitt et utsøkt spisested der aktørene daglig jakter etter det perfekte.

- Vi legger vekt på friske kvalitetsgrønnsaker fra utplukkede leverandører, og andre førsteklasses råvarer, også når det gjelder rødt og hvitt kjøtt, sier administrerende direktør Mats G. Johansson til gjestene under den offisielle åpningen. - Vet dere forresten innholdet i vår friskpressede appelsinjuice? Den består av 12 (!) halve appelsiner, krystet og klemt for alt som er godt.

Selvservering med delikat disk og kokker i toppform. De er pålagt å

arbeide for å forbedre hver enkelt rett – hver dag!

God kokkekunst i elegant forpakning God gammeldags kokkekunst og elegant presentasjon er hver ingrediens behandlet med nennsom hånd, preget også selvbetjeningsdisken der vi under lignende omstendigheter hadde vent oss til kjøttkaker som gummiballer med helårssaus, pomme frites opp og i mente, pølser med prefabrikkert potetmos etc. etc. etc.

Men slik var det altså ikke hos Machetè som fristet med gårdskylling, velsmakende kjøttkaker med deilig saus – og mye annet snadde fra jorder, haver og slakterier. Alt skal være ferskt, alt skal være godt – og kvaliteten skal ikke være statisk. Hver eneste rett kan forbedres, selv om den er aldri så god, sier Jansson. Våre kokker inviteres derfor til hver dag å komme med forslag til forbedringer.

For å understreke det gastronomiske alvoret, var også mesterkokken Harald Osa invitert til å fabulere over god norsk mat. Han ord understreket det som dagens kokker hadde prestert samtidig som han anmodet norske spisesteder om ikke å fjerne seg fra det norske for å stedet å åle seg ut med det utenlandske. – Kjøttkaker er norsk, det er i utgangspunktet en fortrinnelig rett, bare de blir tilberedt på rette måte. Det samme gjelder my

Salat og grønnsaker har fått en hedersplass på selvbetjeningsdisken.

annen norsk mat, sier Harald Osa blant annet. Så ar det mat etterpå. Ingen retter nevn og ingen glemt. Men den helhetlige presentasjonen må kommenteres: Elegant og usedvanlig appetittvekkende, helt fra det første glasset med juice til presskaffen som fikk avslutte måltidet. Vel bekomme og lykke til.

 
 
 
bottom of page