top of page

Gøy på vannet i 30 år


Det er midt i juni, det er pent vær og jeg er ombord på Stena Saga – enda jeg ikke skal av gårde til noe som helst. Enten har jeg forvillet meg om bord noen timer før avgang, eller det er en helt spesiell anledning. Heldigvis gjelder det siste alternativer. For akkurat på dagen i dag for 30. år siden, 16. juni, seilte første versjon av Stena Saga mellom Oslo og Frederikshavn. Jeg er om bord for å være med på å markere at Stena Saga nå har seilt 18.659 ganger til Danmark! Det utgjør til sammen 5.373.763 kilometer. Det er langt det! Like langt som 14. ganger rundt Jorda eller 14 reiser til månen.

Stena Lines maskot kommer om bord i anledning bursdagen, og kaptein Gustafsson hilser velkommen før maskoten møter de 1000 barn

100 investerte millioner På jubileumsdagen er rutedirektør Stein Wettergren smørblid ”formiddagsvert” for de som vil være med på å markere jubileet. Ifølge de siste års utvikling er det all grunn til å være tilfreds. Både over og under Stena Saga er himmelen og sjøen alltid blå. - De som reiste med Stena Saga for 10 år siden vil ikke kjenner seg igjen i forhold til tilbud og service, sier Wettergren mens kaptein Toni Gustafsson nikker bekreftende på hodet. – Hvem hadde for 10 år siden ventet å finne en gourmetrestaurant signert av Arne Brimi om bord. Eller et velværesenter. Men noe luksus må vi da også få igjen for de vel 100 millionene som det er investert i båten de siste tre årene. Fortsatt vekst Stena Saga seiler på en av de 18 rutene som Stena Line betjener. Men båten forsvinner ikke i mengden. Den er derimot en av de sterkeste aktørene i flåten som trafikkerer Skandinavia og Storbritannia, til tross for økende konkurranse og finanskrise. Selskapet er med sine 35 skip og 5700 ansatte i dag en av verdens største fergerederier. I 2008 omsatte selskapet for drøyt 10milliarder kroner, og overskuddet var drøyt 300 millioner. Selskapet fraktet i 2008 nesten 12 millioner passasjerer, to millioner biler og nesten 1 million busser. - Og ikke nok med det, sier Wettergren fornøyd, trenden Oslo-Frederikshavn vitner om fortsatt vekst. Ikke alltid om å gjøre å reise langt Hvorfor Travellers Clubs hjemmeside er representert om bord på noe så prosaisk som ”danskebåten”? For å demonstrere at gleden ved å reise er mangesidig. Det dreier seg ikke bare om strabasiøse ferder til polare strøk, eller for den saks skyld til asiatisk feriesteder eller europeiske og amerikanske storbyer. De som fortsatt kjenner kriblingen ved å reise og bolkstavelig talt å kaste loss i kortere eller lengre tid, verdsetter det å være underveis – spesielt når man sitter behagelig, bor behagelig og spiser godt i motsetning til en oversjøisk turistklasse med trange stoler og måltider som vi forbigår i stillhet. I tillegg til at reisen er behaglig, er Frederikshavn en hyggelig by å være i – eler å dra videre fra, enten man begynner bilferien sydover eller man unner seg noen solkimrende Sagen-dager og i stedet reiser nordover. Stusselig uten fergene våre Dette er bare en av grunnene til å grunnene til å være med på gratulasjonene til Stena. For tenk om vi verken hadde hatt Stena, DFDS eller Color Line – da hadde det vært ganske stusselig! Da hadde vi i hvertfall ikke hatt Stena Saga som ble bygget i 1981, og ble satt inn på ruten Oslo-Frederikshavn i 1994. Til da hadde den trafikkert ruten mellom Hoek van Holland og Harwich. Skipet har i dag 1900 passasjerer og et mannskap på 140. Den 16. juni sang vi ikke bursdagssangen. Det hadde vært for barnslig. Men hadde det egentlig det? For samme dag hadde Wettergren invitert 1000 barn fra Oslo og omegn til et alle tiders bursdagsselskap. Ved 12-tiden strømmet de om bord i forventningsfulle skarer. Om bord ventet mye moro, pølser og is. For svært mange av dem var det første reis med Stena Saga Det blir sikkert ikke den siste. Gratulerer med dagen!

1 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page