top of page

Svein Larsen og Rune Remøy – om kommersiell radio


Lyden av pop, penger og politikk var tittelen på vårsesongens siste foredrag. Svein Larsen og Rune Remøy var kommet for å snakke litt om hvordan radio-Norge forandret seg da monopolet forsvant i begynnelsen på 1990-tallet. Vi fikk høre om den gang de startet P4 og hvilken gedigen (økonomisk) suksess det ble. Da P4 gikk på børs bare tre år etter oppstart var verdien av selskapet satt til en milliard kroner!

Larsen og Remøy var også med på å bygge opp radiostasjoner i Sørafrika i samarbeide med ANC og tidligere politiske fanger fra Robben Island. Vi lærte litt om de kommersielle musikkradiostasjonene som sikter seg inn på å lage seg sine egne ”menigheter” av trofaste lyttere, og for tiden driver Larsen og Remøy noe som heter Radio Metro med musikk fra 60- og 70-tallet som hovedingrediens.

Filosofien deres er at: ”Radio er business”. Inntektene ligger i salg av reklame. ”Man kan bla forbi en annonse, men man kan ikke lukke ørene” var det sentrale budskap, og mange selskaper benytter radioen til merkevarebygging eller å fortelle om gunstige tilbud. Og når de må betale drøye tusenlappen for hver gang deres reklamesnutt blir sendt, da skjønner vi at Larsen har rett i sin påstand om at Radio = Business.

På spørsmål om radioen vil bli danket ut av TV, PC og aviser, konkluderte Remøy med at radio er raskere enn både TV og aviser, og derfor er radioen kommet for å bli.

9 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page