Travellers' Club Norway sin reisekomité arrangerer i mai / juni 2016 en togreise på den (for vanlige folk) ganske ukjente BAM-banen. Turen starter i Helsingfors og ender opp i Sovjetskaja Gavan. Så setter man seg igjen på toget og reiser nesten samme rute tilbake. Turen er også åpen for å ta med seg ledsager.
Dette er den Trans-Sibirske jernbanetur for viderekommende...
Bakgrunnsinfo: Byggingen av den 3200 km lange BAM ble planlagt allerede i 1930, for å utnytte det ueksploaterte nordlige Sibirs mineral- og øvrige naturresurser, og ble påbegynt i 1936 i øst, fra Chabarovsk på TransSib til Komsomolske na Amure og videre til Sovjetskaja Gavan ved Stillehavet. Den delen blev ferdig i 1946, og da hadde øya Sachalin blitt russisk (var tidligere japansk, og har derfor smalspor 1067 mm). En jernbanefergehavn ble derfor anlagt i 1973 i Vanino, like før Sovjetskaja Gavan. Deretter bygget man både fra vest, øst og Tynda; Taisjet (på TransSib) – Ust-Kut 1957, TransSib – Tynda 1975-79, Komsomolsk – Urgal 1979-82, Tynda – Ust-Njuksa 1979-83, Tynda – Unacha 1980-82, Ust-Kut – Severobajkalsk (ved Bajkalsjøen) 1980-85, Unacha – Sejsk og Urgal – Fevralsk 1982-86, Severobajkalsk – Kunerma 1982-87, Sejsk – Fevralsk 1984-87 og Kunerma – Ust-Njuksa 1984-91. Jernbanen skulle opprinnelig ikke elektrifiseres, men diesellokomotivene klarte ikke klimaet, så den er elektrifisert med 25 kV 50 Hz vekselstrøm.
Den 9300 km langa Transsibirske jernbane ble i minst like høy grad bygget i etapper: Moskva – Jaroslavl – Danilov 1870, Perm – Jekaterinburg 1878, Omsk – Tajga 1896, Vladivostok – Chabarovsk 1896-97, Sima – Irkutsk og Tajga – Taisjet 1898, Ballesino – Perm og Taisjet – Sima 1899, Irkutsk – Bajkal (jernbanefergeforbindelse hhv. spor på isen Bajkal – Mysovaja) og Mysovaja – Tsjita – Nertsjinsk 1900, Bajkal – Sludljanka – Mysovaja og Tsjita – Harbin (Manchuria) – Ussurijsk 1904, som ikke kunne brukes etter at japanerne hadde okkupert Manchuria, Danilov – Kirov – Bellino 1906, Nertsjinsk – Magadatsji 1914, Magadatsji – Chabarovsk 1916 og den direkte fjellbane Irkutsk – Sludljanka 1956. Nå kjører «Rossija» dog Moskva – Nisjnij Novgorod – Kirov istedenfor Moskva – Jarislav – Danilov – Kirov. Man har klart å elektrifisere banen med to forskjellige strømsystemer; først 3 kV
likestrøm Moskva – Jarislav – Danilov, Ballesino – Perm – Jekaterinburg – Omsk – Tajga og Sima – Irkutsk – Sludljanka, og så 25 kV 50 Hz vekselstrøm Danilov – Ballesino, Tajga – Taisjet – Sima, Sludljanka – Mysovaja – Nertsjinsk, Vladivostok – Chabarovsk – Magadatsji og til sist Nertjinsk – Mgadatsji så sent som i slutten av 1990-årene.
Reiseopplegg: Helsingfors – Moskva Leningradskij Vokzal i "Lev Tolstoj" - tokøjekupé ("spalnij vagon"), avreise søndag 15. mai 2016. Moskva Kazanskij Vokzal - Tynda - firekøjekupé ("kupejnij vagon"), avreise mandag 16. mai. Tynda - Komsomolsk na Amure - firekøjekupé, avreise trolig 20. mai. Komsomolsk na Amure - Sovjetskaja Gavan - firekøjekupé, avreise trolig 22. mai. Hotell Sovjetskaja Gavan - oppgi enkelt- eller dobbeltrom 23. mai. Sovjetskaja Gavan - Chabarovsk - firekøjekupé, avreise 24. mai. Chabarovsk – Moskva Jaroslavskij Vokzal - tokøjekupé, avreise trolig 25 mai. Moskva - Helsingfors i "Lev Tolstoj" - tokøjekupé, avreise trolig 31. mai.
Kun mellom Krasnojarsk og Taisjet og mellom Sovjetskaja Gavan og Komsomolsk na Amure reiser vi på samme strekning i begge retninger; toget Moskva – Tynda går fra Moskva Kazanskij Vokzal og kjører over Kazan vest for Krasnojarsk, mens «Rossija» tilbake kjører over Nisjnij Novgorod til Moskva Jarolavskij Vokzal.
Pris 2700.- €uro for kun togreise, (jeg kommer tilbake med hotellpriser.)
Pris 1050.- €uro kun for enkeltreise på «BAM», (og da må den enkelte selv ordne transport fra Sovjetskaja Gavan til nærmeste flyplass og flyreise hjem.)
Bindende påmelding senest 31. januar 2016 til Matz Lonnedal Risberg, Sørengkaia 75, 0194 Oslo eller email til: mlr(at)jbv.no
Faktura sendes direkte fra TSA-Reisen, Riedäckerweg 4, DE-90765 Fürth og betales direkte til dem. Reiseforsikring og visum besørges av hver enkelt. NB! Kjønn blandes i russiske sove- og liggevogner, og er deltakertallet ikke delbart med fire må det påregnes å dele kupé med fremmedpassasjerer. Utgifter til kost er ikke inkludert. Det anbefales på forhånd å ha inforskaffet Trailblazers bok «Transsiberean Handbook» (finnes på Tanum).
I tillegg kan Matz påta seg å bestille fergebilletter og lugar på Viking Line fra Stockholm til Helsingfors og tilbake, og tog fra Oslo til Stockholm og tilbake. Disse betales i tilfelle direkte til Matz, som vil informere den enkelte med opplysninger om pris og bankkonto.
For den som insisterer på å fly til Moskva blir det avslag på 350.- € i hver retning, men da får vedkommende selv ordne den flyreisen, inklusive transfer mellom flyplass og Moskva Kazanskij (hhv. Jaroslavskij, på hjemreisen) Vokzal.
Det taes forbehold om at reiseleder (undertegnede) kanskje forlater selskapet i Chabarovsk før hjemreisen. Hvis jeg får organisert det vil jeg prøve å få til å reise på egenhånd: Sovjetskaja Gavan – Chabarovsk – Tumangan – Pyongyang, oppholde seg noen dager i Nord-Korea og fortsette Pyongyang – Shenyang – Moskva – Helsingfors... og hjem.
Med tramphilsen på vegne av reisekomitéen Matz Lonnedal Risberg medlem 1096
Dette kan bli en PANG-tur..!