top of page

Over klodens mest forblåste hav - av Edvard Hambro


Sammen med fire gode kamerater fikk vårt ferske medlem Edvard Hambro være med på selveste "kremetappen" av en seilas tur retur Norge / Antarktis. Han mønstret både på og av i Ushuaia, men mellom disse to periodene hadde han en seileropplevelse av de store – og dette delte han med oss.

Båten var en Swan 46, i glassfiber, og ikke egentlig en båt for Sørishavet, men god planlegging og kun erfarne seilere gjorde båten til et "happy ship" på alle måter. Edvard hadde gjort en avtale med NRK før han dro, og underveis laget han derfor et radioprogram, så han fikk til og med betalt for å dra på tur!

Med gode bilder og fengslende fortellerevne holdt Edvard oss i ånde med historiske tilbakeblikk, storslått natur og detaljer om hvordan de opplevde seilas i disse ugjestmilde områdene – "over klodens mest forblåste hav..."

De traff andre seilbåter, blant annet den berømte "Pelagic" og en tyrkisk seilbåt som også skulle samme vei. Vi ble med på spenningen ved å krysse Drake-kanalen som er så kjent for sitt farlige farvann med høye bølger og sterk vind. Men med stormseilene satt kom de vel fram til Smith Island, Låvebrua, Deception Island og den gamle hvalstasjonen Whalers Bay.

De var i land og klatret fjelltopper, gikk skiturer og hadde nær kontakt med blant annet pingviner og leopardsel. Med god hjelp fra en meteorolog i Belgia fikk de ferskt oppdaterte værmeldinger og unngikk de verste stormene. Det norske hurtigruteskipet "Fram" som også var på turisttokt i samme farvann var deres vennskapsbåt, og de ikke bare traff hverandre ved et par anledninger, men Fram stilte også dusj, klesvask og proviant til guttenes rådighet – helt uten vedlegg.

De seilte innom Foynbukta, og ankret opp ved det sunkne hvalkokeriet "Guvernøren", de besøkte en Argentinsk, en

Engelsk og en Ukrainsk base. På den siste var det fire karer som ikke hadde kommet seg av gårde på grunn av for mye is, så våre karer tok dem om bord og satt dem av ved nærmeste havn hvor de kunne få båtleilighet hjem.

På grunn av sin trofaste værvarsler i Belgia kunne de planlegge sin hjemtur i tilnærmet fint vær, og i 30 knops vind føyk de tilbake til Ushuaia – bedre venner enn da de mønstret på. Jeg tror alle var enige om at det hadde vært en eksepsjonell tur, og det var hyggelig å få være med på å dele den med ham.

 
 
 
bottom of page