Det passet bra da operasjef Tom Remlov besøkte Cluben midt i mai. Flere av medlemmene hadde nettopp kommet tilbake fra operacruise, og nå fikk vi førstehånds informasjon fra sjefen for vår mest omtalte kulturinstitusjon det siste året. Remlov orienterte oss om den viktige forskjellen mellom å være kunstnerisk og administrativ leder, hvorav han var det siste. Dette i motsetning til hans forgjenger, Bjørn Simensen, som hadde vært begge deler.
EUs vakreste bygg
Det å være kunstnerisk leder er, ifølge Remlov, en krevende øvelse, både for lederen og de som ansetter ham. Dersom teaterets, eller operaens eiere eller administrative ledelse, ikke går god valg av repertoar, kan den kunstneriske lederen setter hardt mot hardt, og i verste fall påstå at han er avsatt hvis motparten holder på sitt, samtidig som vedkommende er berettiget til full lønn avtaletiden ut.
Dette prinsippet ble første gang praktisert på Den Nationale Scene i Bergen før krigen der borgerskapet ikke uten batalje godtok Nordahl Griegs ”Våre ære og vår makt”. Etter denne digresjon tok Remlov oss med på en verbal visitt til Operaen. Han forklarte mange av de tekniske forutsetningene for dette monumentalbygget som i forrige uke ble hedret med prisen som EUs vakreste bygg i 2008. Med i konkurransen var 340 bygninger, og 10 av dem gikk til finalen. Men det var Snøhetta og Operaen som vant. Ikke rart at det praktfulle anlegget i Bjørvika hittil er besøkt av 1,2 millioner mennesker, noe som gjør det til en av landets ypperste attraksjoner.
Opera med fem kunsteriske enheter Remlov fortalte at de er behov for visse justeringer, blant annet i forhold til lyset fra den berømte prismekronen. Lyset fra den er for kaldt, og det prøver man å justere.
Tom Remlov ga oss en interessant innføring i det som
har skjedd i og med Operaen før og tter at den ble åpnet 12. april 2008.
Remlov gikk i liten grad inn på repertoarvalg, og oppholdt seg mer ved skillet mellom de kunstneriske avdelingene i Operaen hvis offisielle navn er Den Norske Opera & Ballett. Operasangerne og balletten er naturlig nok to vidt forskjellige enheter. I tillegg kommer orkester samt kor og barnekor. Koret, med sine 70 medlemmer, er forøvrig Norges eneste fullprofesjonelle kor. Profesjonelt må man også kalle barnekoret, men dog med andre forutsetninger enn de voksne.
De fleste av oss har en drøm. Slik er det også med Tom Remlov. Hans drøm går ut på å finne frem til en oppsetning der samtlige fem kunstneriske enheter er med. Ifølge ham selv finnes i dag ikke en slik forstilling. Kanskje det er en utfordring for norske kulturliv ettersom man her hjemme stadig etterlyser nyskapende og grensesprengende kunst. Remlov tok oss med på en lang og interessant vandring bak de administrative kulisser.
Slavekoret marsjerer inn på scenen under åpningsforestillingen – og ”stjeler” hele forestillingen.
Slik fortonte Operaen seg under åpningsdagen. Et vakkert bygg, og et vakkert skue innerst i Oslofjorden
konkluderte med at forutsetningene for å lykkes er at alle positive elementer er tilstede rundt og i en forestilling. Når det gjelder det som er rundt, er forutsetningene de aller beste. Så er det opp til kulturlivet utforme kvaliteten på det som er inne.
Det ble mange spørsmål og svar hvilket avspeiler interessen for vår nye opera. Dette ble også ved understreket ved langbordet der det ikke vare en ledig plass. Enda en aften i Cluben som vi kan være godt fornøyd med.