Klimakrise på nært hold. Svalbard rundt! Bli med på en ekspedisjon rundt Svalbard

February 18, 2019

 

 

Klimakrise på nært hold.

Vill natur og ubebodde områder møtte oss de 10 dagene vi seilte  langs kysten av Øst-Grønland i fjor høst. Vi navigerte i kjølvannet til en norsk-britisk ekspedisjon. Vi fulgte 88 år gamle loggbøker. I 1930 la 14 britiske entusiaster ut fra London. Målet var å finne et egnet sted for en flyplass på Øst-Grønland. Da kunne britene dra luftveien til sin koloni Canada. 

 

Gamle svart/hvitt-bilder fra den gang og filmopptak fra 2018 viser klimautfordringene. Der mannskapet på selfangstskuta «Quest» måtte sprenge seg vei igjennom isen, var det nå stort sett åpent hav. 

 

På sensommeren 2017 var det isfritt 200 kilometer nord for Svalbard. Hvordan er situasjonen på Grønland? 55 millioner har sett YouTube-videoen der en isbre kalver. Et stykke på størrelse med halve Manhattan ender i havet. 

 

Så dramatisk ble det ikke for oss, heldigvis. Men vi tror vi så med egne øyne det vi alle frykter. En klimakrise av dimensjoner. 

 

Nyt videoene fra Grønland! 

 

Del 1 og 2

Del 2

 

Svalbard rundt!Bli med på en ekspedisjon rundt Svalbard, en reise som er få forunt. 31. august legger MS «Malmö» ut fra Longyearbyen. Vi passerer blant annet Norges nordligste og østligste punkter, Sjuøyane og Kvitøya. I 2018 arrangerte Tore Topp «Quest historiske ekspedisjon» reisen til Øst-Grønland. Da kopierte han ekspedisjonen som svigerfaren, Ludolf Schjelderup, gjennomførte i 1930. Britiske entusiaster skulle finne et egnet sted for å anlegge en flyplass. I år kopierer Tore Topp «Quest»-ekspedisjonene i 1928 og 1931. I 1928 var selfangstskuta med i letingen etter luftskipet «Italia» og Umberte Nobile. Tre år senere foretok«Quest» den endelige kartleggingen av området rundt Nordaustlandet Er klimaendringene kommet så langt at vi kan seile i isfritt farvann så langt mot nord? I 2014 forsøkte «Quest historiske ekspedisjon» ¨å seile rundt øygruppen. Nå har iskanten rykket lstadig lenger nordover. Isbjørnens livsgrunnlag trues. Forskere frykter at gjennomsnittstemperaturen rundt Svalbard kan stige med 10 grader i løpet av noen tiår. Da forsvinner det Svalbard vi kjenner i dag. Klimaendringene er vår største utfordring. Har vi værgudene er med oss, kommer kan vi også gå i land på Hopen. På den nordre delen av Hopen søker vi etter en fangsthytte. Fuglefjellet på Bjørnøya passerer vi. Hvis været tilllater det, går vi i land på Bjørnøya! 24 timer seinere ankommer vi Tromsø.

 

Det er plass til 14 passasjerer og et mannskap på 11 på «Malmö». Bygget i 1943 og oppgradert senest i 2013/2014 til høyeste standard, er det nesten som vi er om bord i en privat yacht.

 

Turen koster 55.000 kroner. Det inkluderer innkvartering i to-mannslugarer med full pensjon i 10 dager. Reisen til Longyearbyen og hjemreisen fra Tromsø betaler hver enkelt. Påmeldingsfrist 1. april. Eventuelle spørsmål kan rettes til Tore Topp (922 05 599, e-post: tore@toppradgivning.no) eller Jan Brun(901 77 407. E-post:jbrun@online.no)31. august legger vi ut fra Svalbard med MS «Malmø». 

 

Kartet viser hvor vi kommer til å reise. Vi passerer Norges nordligste og østligste punkt i løpet av den 12 dager lange ferden. 

 

 

 

 

Please reload

©Travellers` Club, Oslo, Norway    ts@travellersclub.no      Proudly made by www.hattemannen.no