top of page

Den lange sykkelturen til Kamtsjatka


Var det reisen til verdens (eller Asias) ende, var det Tores kjøttkaker eller var det fordi vi lengtet etter å ta fatt på en ny sesong i Cluben, at møtet 14. januar var så godt besøkt? Jeg velger å tre at alle tre momenter var gode trekkplastre som førte til at nesten 55 medlemmer og gjester samlet seg rundt langbord, småbord og runde bord da klokken klang for årets andre møte. Men uansett hører det med til de absolutte sjeldenheter at vi er så mange som samles på en klubbkveld.

Selvfølgelig var det Thors store reise som var den viktigste årsak til at så mange møtte frem. Blant dem var fire gjester, og flere har vi ikke anledning til å invitere. De fire, og alle oss andre, fikk høre beretningen om en reise som er helt spesiell og svært utfordrende, selv i klubbsammenheng. Eller hva skal man si om en nylig hjerteoperert 60-åring som setter seg på sin sykkel sammen med to venner, og sykler 6500 kilometer , nesten rett øst, fra Irkutsk ved Baikalsjøen til Asias endepunkt på Kamtsjatka, der du nesten kan vinke over til Alaska?

Det ble en lang og utfordrende reise, og en del av detaljene har vi tidligere gjengitt på vår hjemmeside. Like fullt var det første gang vi fikk den komplette beretningen ledsaget av et hundretall bilder.

Dramatisk sykkelvelt

Inntrykket etter en halvannen times maratonferd i ord og bilder? Veier som er så dårlige at de grenser til ikke-eksisterende. Veldige landskaper som er så øde at vi knapt nok kan forestille oss det. Enkelte områder kan nærmest sammenlignes med et Europa med bare en eneste vei på langs. Dramatiske sykkelvelt med stygge kutt og ribbensbrudd. Isnende kulde og kvelende varme. Og der ute, utenfor veien, ferdes de glupske bjørnene som ikke var gode å forevige, men som likevel lusket rundt dem under deler av reisen der avslørende ferske spor fortalte om deres eksistens.

Så kan vi undres over hvordan dette går til. Gorm undrer seg mindre enn oss andre, for han var med i følgebil under reisens avslutning, og han supplerte da også Thor under hans beretning. Men en ting er selve reisen, noe annet er planlegging, infrastruktur, økonomi og helse – alt er viktige elementer når du skal oppholde det flere måneder i den store, store ødemarken. Når det gjelder økonomi, måtte nok Thor grave dypt i egne lommer for å få dette til. Men det hjalp at Aeroflot, sykkelprodusenter og all verdens andre produsenter hadde tro på prosjektet og stilte rundhåndet opp med flyreiser og materiell. Thor klarte seg også forbausende bra med sitt nyoverhalte hjerte, selv om legene pustet lettet ut ved reisens slutt. Nok er nok!

Bil til salgs i Magadan

Og hva med følgebilen? Den ble solgt i Magadan, og den kjøpeglade russeren skulle betale for bilen etter hvert. Det har ennå ikke skjedd. Så dersom en av oss tilfeldigvis skulle oppholde seg i Magadan i Kamtsjatka, står det der en bil med Thor som eier. Kjekt å vite!

Nå kan vi bare glede oss til filmene som nå produseres i reisens kjølvann. De blir antakelig ferdige til våren der de da skal vises i fem episoder på en av våre ledende fjernsynskanaler: TV2.

0 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page