top of page
SĂžk

Skibbruddet ved Norfolk Island


SCHYBERG Tramp nr. 600

Det sÄ ut til Ä vÊre slutten pÄ Ho-Hos jordomseiling da den ble hugget til vrak i brenningen mot Norfolk-Þyas strand.

Det ligger ikke sÄ liten porsjon utfartstrang i oss nordmenn. MÄten og midlene til Ä fÄ utlÞsning for denne trang har vÊrt mange og forskjellige.

Vi var fire mann som fant at det Ă„ seile jorden rundt i vĂ„r egen lille bĂ„t var den mest ideelle mĂ„ten Ă„ oppleve verden pĂ„. Mannskapet i alfabetisk orden var: O. H. Borgen, B. J. Bryhn, Th. Schyberg og Th. Østmoen. Over uendelige hav skulle vi med vĂ„r Colin Archer-skĂžyte seile til fremmede land
. alle gutters store drĂžm skulle vi fire lykkens pamfiliuser gjĂžre til virkelighet. – Borgen forlot oss allerede i Las Palmas, mens vi tre andre fullfĂžrte ferden jorden rundt.

Ved siden av vÄr eventyrtrang, som fÄr ta skylden for vÄr tur, var det ogsÄ noe annet som lokket. Østasiatisk Kompagni hadde nemlig utlovet en sum pÄ 100 000 danske kroner til den som kunne finne det aller minste spor etter skoleskipet «KÞbenhavn» som i 1928 forsvant sporlÞst pÄ reise fra Buenos Aires til Adelaide i Australia. Den var en femmastet fullrigger med 60 manns besetning, hvorav 45 unge gutter. Etter flere ekspedisjoner hadde imidlertid kompaniet oppgitt all ettersÞkning. Men foreldrene oppgav ikke hÄpet. Noen av dem trodde at guttene levde pÄ en av de mange ubebodde Þyer der nede i Sydhavet, og de henvendte seg til alle skip som seilte i ruten om Ä bistÄ med ettersÞkningen.

Kanskje kunne vi hjelpe dem? Ved siden av Ä gjÞre foreldrene en tjeneste mente vi at det var en, om enn liten, sjanse til Ä vinne den lokkende belÞnningen. Vi bestemte oss derfor for Ä kombinere vÄr tur med Ä seile i «KÞbenhavn»s kjÞlvann, for Ä forsÞke Ä lÞse mysteriet.

«Ho-Ho» er en Colin Archer losskÞyte, bygd ved RisÞr i 1908. Den er 39 fot lang over dekk, 13 fot bred. og stikker 7 fot. Minste fribord er en meter. Skroget er bygd av eik pÄ dobbelte spanter av furu mot eik og trenaglet. En utvendig ballastkjÞl veier 1 1/2 tonn, og innvendig har den 2 1/2 tonn ballast i jernbetongblokker.

«Ho-Ho» er gaffelrigget og med klyverbom som stikker 10 fot frem med kjetting waterstag. VÄre seil var barkede, storseil lÞsfotet. Med klyver, fokk og storseil fÞrte vi ved starten ca. 80 m2 duk. Vi hadde flere klyvere til forskjellige vindforhold, tre fokker og to storseil. BÄten ble styrt med rorkult fra Äpen og vanntett styrebrÞnn. To tilkorkede hull i bunnen kunne Äpnes, og vannet rant da ned i bÄten og kunne pumpes ut med en kraftig lensepumpe. Rekkene var en fot hÞye, og med to fot hÞye rekkesceptere.

Den 19. november 1933, en grÄ, iskald dag, startet «Ho-Ho»s lille maskin opp, og under hurrarop gled vi ut t fra Piperviksbryggen. Den korte vinterdagen svant mens seilene ble strukket og motoren kuttet. Byen tente sine lys bak oss, og kaffeduften drev fra byssa.

Et par dÞgn senere fosset «Ho-Ho» ned gjennom Øresund i snefÞyke i nattens mulm og mÞrke. Vi skulle en tur nedom KÞbenhavn fÞr vi for alvor gav oss i kast med vinterseilasen i NordsjÞen.

Erfaring ble hÞstet fort gjennom spjÊrede seil og brukket storbom. Den fÞrste jul ble feiret i ro bak Skagens lune molo. NyttÄrsaften ankret vi opp ved Terchilling fyrskip og holdt Þl- og pÞlsefest mens fyrskipet holdt musikk.

Avisene lot oss forlise i Den engelske kanal, men likevel befant vi oss den 3. februar i beste velgÄende 150 miles vest av Kapp Finisterre. Solen og varmen kom til oss. De fÞrste bonitos hengte seg pÄ dorgen. Under et mellomspill i Las Palmas mistet vi det meste av utstyret vÄrt. Vi hadde pÄtatt oss som jobb for skipshandler J. Melsom Ä seile hans veldige seilyacht «Alta Vela» en tur ned til Syd-Amerika fÞr vi fortsatte med vÄr egen lille «Ho-Ho». «Alta Vela» var den gamle tyske keiseryacht «Iduna». Vi hadde tatt vÄrt utstyr ombord og var seilklare da yachten kom i brann og ble totalvrak. Vi mistet alt fra tannbÞrster til navigasjonsinstrumeter.

Det var blitt juli 1934 fÞr vi igjen var startklare fra Las Palmas. Borgen var reist hjem. I stedet hadde vi fÄtt en liten venninne ved navn Perito. Det var en vakker liten hund med hvit, silkeblÞt pels og vakkert oppkrÞllet hale. Hun var bare fem mÄneder gammel og riktig en spanier- inne av temperament.

Vi nÊrmet oss ekvator, og vÄr gamle kjenning, Nordstjernen, var sunket i havet der nord. Vi vendte vÄrt blikk mot Sydkorset. Neste stopp var Pernambuco i Brasil, der vi hoppet i land pÄ norsk kaisten en dag sent i august.

I Rio hev vi ut vÄr surmagede, sprukne hunke-dunk motor og ingen av oss felte tÄrer for det. Endelig var vi bare seilbÄt. VÄr fart Þket med én knop, og avdriften minket betraktelig.

En plan var dukket opp pĂ„ turen sĂžrover, nemlig den Ă„ seile jorden rundt i ett strekk fra Buenos Aires uten stopp. Samtidig kunne vi da undersĂžke de ubebodde Ăžygruppene Prince Edwards og Crozet Islands for Ă„ se etter mulige rester av ”KĂžbenhavn”. I sĂ„ fall gjaldt det Ă„ henge i og bruke sommeren. De fĂžrste dagene i Buenos Aires red vi pĂ„ en bĂžlge av selskapelighet, og stadig snublet vi over gamle kjente hjemmefra. Alle var forskrekket over vĂ„re planer og mente det var galskap Ă„ seile jorden rundt langs ”The Roaring Forties” i det nĂžtteskallet.

Advarslene gitt over vĂ„re hoder. Vi visste hva ”Ho-Ho” dugde til. Yachtklubbene i Buenos Aires viste oss en enestĂ„ende velvilje og hjalp oss pĂ„ alle mĂ„ter. Skuta var godt rustet og tungt lastet da vi den 4. desember mĂžtte opp i yachtklubben for Ă„ tĂžmme avskjedsbegrene med champagne med vĂ„re venner. VĂ„re blĂ„ seiler-dresser ble hengt inn i yachtklubbens skap for at vi skulle trekke i dem etter endt tur. Mellom nĂ„ og her lĂ„ bare havet.

Gjennom kort, krapp strĂžmsjĂž hugg ”Ho-Ho” seg ut fa La Plata-flodens munning. I dagene fremover holdt vi den oppsatte gjennomsnittsfart, 100 miles i dĂžgnet. Vi snakket om Ă„ feire 17. mai tilbake i Buenos Aires.

Julaften bakket vi opp for Ă„ hygge oss, og kokken lyste velsignelse over albatrosskjĂžttet og julekaken fra fremsynte fruer i avskjedsbyen.

Den 6. januar 1935 lĂ„ ”Ho-Ho” for stormseil i et veldig hav. To stormseil vingeflĂžy bort i traser fĂžr selve ragnarokk kom. Vi lĂ„ pĂ„ vĂŠret og var krĂžpet ned for Ă„ skifte noe halvtĂžrt pĂ„, da et kjempebrott kom buldrende og sendte skĂžyten rundt i en fullendt sideveis saltomortale. I noen timer kjempet vi for livet mellom seiltraser og brukne bommer og piskende taustumper. SjĂžen stod halvannen fot over dĂžrken. Men skuta var tett, og ingen av mannskapet var alvorlig skadet.

VÄre riggskader og tapet av jollen Þdela effektiviteten i vÄr ettersÞkning av spor etter «KÞbenhavn». Den 22. januar strÞk vi langs Prince Edward Island uten Ä kunne gjÞre landgang. Noen dÞgn senere forlot vi Crozet-gruppen med samme negative resultat. Kikkerten avslÞrte intet. Vi oppgav Ä besÞke Kerguelen. HÄpet om Ä nÄ SÞr-Amerika non stop var ennÄ i oss.

I slutten av februar fikk vi en ny orkan med veldig sjÞ, og vÄre liv hang i vÄr hvalmanilla og ankerkjettingen, som var rauset ut for Ä holde baugen mot jette-brottene i bÞlger 500-600 m lange og opptil 30 m hÞye.

Den 4. mars. Vi hadde vÊrt tre mÄneder i sjÞen og var over halvveis jorden rundt. Seil og utstyr hadde lidd til det uutbedrelige. Vi diskuterte stillingen og innsÄ det vanvittige i Ä fortsette. Vi besluttet Ä gÄ til Hobart i Tasmania.

VĂ„r ankomst til Hobart forĂ„rsaket stort oppstuss i seilerkretser, da det ble kjent at vi var kommet strykende langs ”the Roaring Forties" fra Buenos Aires non stop, 9400 sjĂžmil i 103 dĂžgn!

Royal Tasmanian Yacht Club gav oss en hjertelig mottagelse, og medlemmene kappedes om Ä tilby oss all mulig hjelp og assistanse. I syv uker nÞt vi deres gjestfrihet. Vi hadde ikke hatt et varmt bad eller barbert oss pÄ 3 1/2 mÄned, sÄ man kan vel forstÄ vÄre fÞlelser da vi satte oss ned til et veldekket bord i klubbformannen Whelans hjem etter Ä ha gjennomgÄtt renselsesprosessen.

Det tok oss noen dager fÞr benene vÄre ble vant til det faste underlaget igjen, og det gavoss til Ä begynne med en usikker fÞlelse Ä se tallerkener og glass stÄ helt ubeskyttet pÄ bordet.

Mens vi hvilte ut etter den anstrengende reisen, gikk seilforeningen i gang med Ä fÄ «Ho-Ho» pÄ slippen. Den hadde en solid vekst av to tommers langhalser i bunnen og t trengte til en barbering like sterkt som mannskapet hadde gjort. Seil, rigg og annet utstyr ble reparert.

***

Det var nÄ for sent pÄ Äret til Ä fortsette turen rundt Kapp Horn tilbake til Buenos Aires fÞr vinteren kom. NÄr vi nÄ hadde mÄttet bryte vÄr planlagte jordomseiling uten stopp, hadde vi ikke slikt hastverk at vi ville ta en sjanse med Kapp Horn pÄ vinterstid. Vi bestemte oss derfor til Ä benytte vinterhalvÄret til Ä besÞke sydhavsÞyene Fiji, Tonga og Tahiti, og sÄ neste sommer fortsette turen rundt. Men fÞrst ville vi avlegge et besÞk i Sydney.

Den 8. mai 1935 kl. 9 om morgenen stod vi ut fra Hobart. Det var en ganske annen «Ho-Ho» enn den som ned- rigget og vĂŠrslitt hadde pint seg opp Storm Bay syv uker tidligere. Flere av vĂ„re nye venner hilste med flagg og viftende lommetĂžrklĂŠr der vi stod utover i den strĂ„lende morgensolen. Det britiske flagg smalt under salingen mens det norske splittflagget gikk opp og ned under gaffelen. Det ble oss senere fortalt at det var et stolt, men forstemmende syn – fordi det betydde vĂ„rt farvel. I lange slag krysset vi oss mĂžysommelig oppover langs Ăžstkysten av Tasmania. Etter hvert som vi nĂŠrmet oss nord-ost-landet, dreide vinden mer vestlig.

Da vi den 11. mai slapp Tasmania av sikte, kunne vi ligge pÄ kursen. Det brygget opp til tordenvÊr. Vinden rommet mer og mer og Þkte. Til slutt hadde vi en temmelig hard seilas med klossrevet storseil og lei brekksjÞ inn pÄ lÄringen. Tordenen rullet og lynene gnistret og lyste opp i den beksvarte natt mens «Ho-Ho» jagde av sted.

Den 13. mai fikk vi Australia i sikte. Vinden gav seg jevnt, og vi fikk en behagelig seilas opp langs kysten. Fyrene ble peilet etter hvert som de dukket opp, og den 14. om kvelden hadde vi Port Jackson ved innseilingen til Sydney i sikte.

Morgenen opprant med tindrende sol, men den svake brisen maktet ikke Ä bringe oss nÊrmere mÄlet fÞr den dÞde bort. Vi ble liggende og drive i stekende solskinn til langt ut pÄ ettermiddagen og hadde rikelig tid til Ä beskue den lille del av byen som var synlig fra sjÞsiden, med den berÞmte Sydney Bridge ragende opp over landskapet.

Endelig kom solgangsvinden. Den stod ganske frisk til vi kom oss inn gjennom «The Heads». For avtagende bris slÞret vi innover i solnedgangen. Trafikken rundt oss Þkte. Vi skottet med blide fÞlelser opp til K.N.S.-flagget, som smalt under gaffelen for fÞrste gang i Sydney havn.

Allerede mens vi lÄ i Hobart, hadde vi fÄtt innbydelser fra et par yachtklubber i Sydney til Ä vÊre deres Êresgjester under vÄrt opphold her. Mange andre innbydelser begynte Ä strÞmme inn straks vÄr ankomst var blitt kjent. Det var for eksempel en herre som kalte seg Mark Foy, og som inviterte oss opp til sitt store hotell i «The Blue Mountains».

Vi lurte pÄ hva dette var for en bondefanger. Men ved nÊrmere undersÞkelse viste det seg at denne Mark Foy var en av Sydneys stÞrste forretningsmenn, og at han blant mange andre interesser ogsÄ hadde dette flotte turisthotellet «Hydro Majestic» oppe i The Blue Mountains. Selv var han en av de ivrigste seilsportsmenn i Sydney, og nÄ ville han gjerne hilse pÄ «Ho-Ho»-karene.

Vi stod overfor et problem. De eneste klÊr vi hadde, var vÄre argentinske marinebusseruller og bukser, og penge- beholdningen tillot ingen nyanskaffelser eller kostbare jernbanereiser. Derfor oppsÞkte vi Mark Foys mann i Sydney og forklarte at vi dessverre mÄtte si nei takk.

Han feide prompte alle unnskyldninger til side og sa at det var ordnet med billetter og at Mark Foy ville sette pris pÄ at vi kom akkurat som vi var.

Hotellets bÊrere beskuet oss med mistenksomme Þyne der vi hoppet av pÄ stasjonen oppe i fjellene. VÄre rustanlÞpne strykejern hadde gjort en temmelig dÄrlig jobb. Snart satt vi pÄ hotellvÊrelsene og ventet pÄ begivenhetenes utvikling.

Etter en tid banker det pÄ dÞren, og inn kommer en liten, eldre herre. Han sÄ ut som en engelsk sportsfisker, med storrutet knickers-dress, sixpence og en stor, krum snadde i munnviken.

Han ble stĂ„ende og se pĂ„ oss en stund, sĂ„ kom det endelig: – SĂ„, dere er altsĂ„ «Ho-Ho»-karene? – Ja, velkommen hit opp!

Vi presenterte oss etter tur. Presentasjon fra hans side var helt overflĂždig. Etter alt vi hadde hĂžrt, var han ikke til Ă„ ta feil av, – det var selveste Mark Foy, 70 Ă„r gammel og gnistrende full av liv og energi.

Vi ble ikke skuffet. Mark Foy skulle vi komme til Ä se en god del til, og ikke minst fikk vi fÞle hans store hjertelag og hjelpsomhet, som gjorde ham til en venn for livet. Med Mark Foy og hans rutete sportsdress i spissen dannet vi tre «Ho-Ho»-karene et underlig opptog, der vi beveget oss mellom bordene med festkledde mennesker. Ved et reservert bord fikk vi den flotteste souper vi hadde hatt pÄ lange tider. Og mens champagnen bruste velsignende gjennom vÄre Ärer, kom hotellets direktÞr frem pÄ musikk-balkongen og presenterte oss og «Ho-Ho»s eventyrseilas for hotellets gjester. Vi mÄtte reise oss og motta applausen, og dermed var kontakten sluttet for noen sorglÞse dager. Mark Foy overlot oss trygt til nye og interessante bekjentskaper.

Det var i sannhet behagelige dager. LÞrdagen kom med overfylt dansesal og hÞy stemning. Vi hadde i lÞpet av kvelden lagt vÄr elsk pÄ tre unge damer, for ikke Ä si omvendt, som ankom i bil og skinnkÄper. Hotellets detektiv formante oss til forsiktighet, da damene var ham helt ukjente. Men sjÞfolk skal jo vÊre litt naive, sÄ vi lot oss beredvillig bortfÞre i bil senere pÄ natten til en hytte oppe i fjellene.

Og vi slapp heldigvis Ä gÄ hjem igjen. BÄde damene og skinnkÄpene viste seg Ä vÊre ekte nok, og vi hadde ogsÄ senere glede av dette bekjentskapet under oppholdet i Sydney.

***

Behagelige uker rant hen, og vi mÄtte tenke pÄ Ä komme videre. Endelig var alt stuet og bÄten seilklar. Men utklareringen her viste seg Ä vÊre like omstendelig som om vi hadde seilt en 10 000-tonner, med utfylling av bunker av papirer. Det var blitt sÞndag 21. juli fÞr vi fulgt av vinkende bÄtvenner stod ut av Sydney havn og la kursen for Lord Howe-Þya. Idet vi nÊrmer oss utlÞpet, kommer en racer-bÄt etter oss for full speed. Hva var nÄ pÄ ferde? Det var selveste Mark Foy. Vi hadde forgjeves sÞkt ham fÞr vi drog, men han var bortreist.

Her kom han for Ä si oss det siste farvel. Vi hÄndhilser ved rekken og han gir oss en liten pakke. Da vi senere Äpnet pakken, fant vi et foto av ham selv og et skutebilde med et dikt han hadde skrevet, foruten en liten rull med hvitt bendelbÄnd og tre stykker kritt. KjÊre gamle Mark Foy, han var en stor spÞkefugl, og vi skulle fÄ fÞle mer av hans hjertelag senere pÄ ferden.

Da mÞrket kom om kvelden, sÄ vi lysningen av Sydney som et siste farvel langt akter i horisonten. Vi var atter alene og fÞlte ensomheten som en behagelig hvile etter ni ukers opphold i en larmende by.

Etter et kort opphold pÄ Lord Howe satte vi Suva i Fiji som neste mÄl. Vi ville imidlertid legge kursen forbi Norfolk-Þya ca. 500 miles borte for Ä kontrollere bestikket og for pÄ avstand Ä betrakte denne Þya som vi hadde hÞrt sÄ meget om. Den skulle vÊre befolket med etterkommere av mytteristene pÄ Bounty, noen rÞffe karer, og vi var blitt advart mot Ä foreta en landing.

Seilasen fra Lord Howe var preget av ustadig vÊr, med skiftende stille og harde byger. Den 3. august fikk vi Norfolk i sikte. Neste morgen da vi seiler oppunder, tar vi en jibb, som resulterer i at det skjÞre storseilet revner tvers over. Da vi ved hjelp av tryseilet var kommet i lé av hovedÞya, sÄ den sÄ innbydende ut at vi tross alle advarsler bestemte oss for Ä stoppe opp og reparere storseilet pÄ land. Lite ante vi da hvilke skjebnesvangre fÞlger beslutningen skulle fÄ.

Neste formiddag seilte vi inn i den vakre lille Ball Bay pĂ„ sĂžrĂžstsiden av Ăžya. Den var omgitt av hĂžye, bratte skrenter og svĂŠre furutrĂŠr. Vi ankret pĂ„ fem favner vann ca. 150 meter fra stranden, som var dekket av svĂŠre kampesteiner. Straks etter hadde vi de fĂžrste visitter ombord. Det var folk fra de nĂŠrmeste gĂ„rdene, som senere ble vĂ„re kjĂŠreste venner. Neste dag fikk vi storseilet i land og begynte Ă„ reparere, assistert av velvillige tilskuere. Landing og sjĂžsetting med den vesle jolla vĂ„r var litt av et kunststykke. Selv om sjĂžen var helt rolig i bukten, var det likevel store underdĂžnninger som sendte sine brekkere opp i kampesteinene pĂ„ stranden. Vi kom sent ombord den kvelden, og klokken 8 neste morgen befant vi oss frem- deles i kĂžyene. Bryhn lĂ„ og betraktet refleksen av landskapet i et speil pĂ„ dĂžren. Det passerte frem og tilbake med bĂ„tens bevegelser der den lĂ„ og dreide for ankeret. Plutselig oppdaget han at svingningen ikke stoppet – stadig nye bilder viste seg i speilet. Dette gjorde ham mistenksom, og samtidig syntes ogsĂ„ lyden av brenningene Ă„ komme nĂŠrmere. Han hoppet ut av kĂžya, og et blikk ut gjennom skyveluken fikk ham til Ă„ synge ut. I neste Ăžyeblikk var vi pĂ„ dekk i bare pyjamasen. Det vi sĂ„ var nok til Ă„ sette fart i oss. «Ho-Ho» lĂ„ bare 50 meter fra land, hvor sjĂžene begynte Ă„ hauge seg. De hadde allerede et godt tak pĂ„ oss. Og til tross for at det ikke fantes vind, tok sjĂžen og tidevannet oss raskt og ubĂžnnhĂžrlig lenger innover. Hvert Ăžyeblikk ventet vi Ă„ stĂžte mot de svĂŠre steinene pĂ„ bunnen. En hastig undersĂžkelse av ankerkjettingen viste at den var brukket, og ankeret lĂ„ igjen et sted der ute.

Det som nĂ„ hendte, skjedde hurtigere enn det lar seg beskrive. Vi slet det vi kunne for Ă„ fĂ„ et reserveanker rodd ut med jolla, samtidig som vi forsĂžkte Ă„ holde bĂ„ten klar av steinene ved hjelp av noen lange bommer vi hadde pĂ„ dekk. Det var hĂ„plĂžst. Brekkerne hadde allerede fĂ„tt godt tak pĂ„ oss. FĂžr vi kunne fĂ„ ankeret ut, stĂžtte «Ho-Ho» fĂžrste gang og krenget over. Idet vi haler inn pĂ„ ankertauet, kommer den neste brekker, lĂžfter skuta opp og kaster henne sideveis opp i steinene. Ankertauet brakk – og det var slutten pĂ„ historien.

Det er vanskelig Ä beskrive vÄre fÞlelser. Lyden av splintrende planker og ribber skar oss i hjertet, og vi hadde nok med Ä klore oss fast pÄ dekket i de voldsomme bevegel~ sene. Fra under-dekk kom en ÞredÞvende larm av alt inventaret. Det ble etter hvert dempet av vannet som fosset inn. Det var fortvilet Ä se og kjenne vÄr kjÊre «Ho-Ho» bli slÄtt i stykker under oss. Dette skulle altsÄ vÊre den triste avslutningen pÄ turen.

Det var nÄ intet annet Ä gjÞre enn Ä forsÞke Ä redde det som reddes kunne, og lille Perito var den fÞrste til Ä komme pÄ land. Han var helt vettskremt, stakkar. Hver bÞlge som kom, kastet oss hÞyere og hÞyere opp i steinene. Til slutt var hele babord side slÄtt inn og bÄten fylt med vann. For Ä stÞe bÄtens bevegelser stakk vi en trosse fra klofallet inn til et furutre pÄ land, og krenget bÄten over sÄ mye vi kunne. Uheldigvis stÞtte vi ved lavvanne, og med en tidevannsforskjell pÄ halvannen meter tok det flere timer fÞr «Ho-Ho» kom til en smertefull hvile mellom kampesteinene.

Imidlertid var folk begynt Ä samle seg pÄ stranden, og villige hender hjalp oss med redningsarbeidet. Stranden ble etter hvert dekket med de sÞrgelige rester av vÄre eiendeler, iberegnet proviant for et halvt Är. Det var ikke til Ä forhindre at enkelte av tilskuerne forsynte seg sÄ godt de kunne.

Da kvelden kom, drog vi trette og slitne opp til nÊrmeste farm, hvor de hyggelige menneskene hadde ordnet med mat og senger. VÄre hjerter var tunge. Vi hadde lidd skibbrudd pÄ en liten Þy sÄ langt borte fra hjemlandet som vel mulig pÄ kloden. Mange refleksjoner gjorde seg gjeldende. Vi mÄtte jo se Ä komme oss hjem pÄ en eller annen mÄte. Penger var det ikke sÊrlig flusst med. Vi fikk holde auksjon over restene av bÄten og provianten.

SĂŠrlig sĂžvn ble det ikke den natten.

Lloyds agent pÄ Þya telegraferte til London at bÄten var totalt vrak. Og da vi neste morgen stod og betraktet den, syntes muligheten for Ä berge den helt hÄplÞs. Det ville bli Ä bygge hele babord side opp igjen. Dessuten trodde vi at kjÞlen var brukket. For Ä finne ut dette mÄtte vi i alle fall berge restene opp pÄ land og undersÞke dem nÊrmere. En vekt pÄ 20 tonn er ikke sÄ lett Ä hÄndtere, og dertil kom at det mer enn noe annet var et spÞrsmÄl om penger. BÄten var ikke assurert, og vÄre midler var meget begrensede.

***

NĂ„ lĂŠrte vi Norfolk-Ăžyas befolkning Ă„ kjenne. Vi ble tilbudt all mulig hjelp og assistanse om vi ville gjĂžre for- sĂžket. Øyas administrator, kaptein Pinnie, sendte bud om at Ăžya ville lĂ„ne oss alt hva den hadde av nĂždvendig utstyr, og ellers bistĂ„ oss pĂ„ beste vis. Vi nĂžlte ikke lenger. Kanskje «Ho-Ho»Žs dager ennĂ„ ikke var talte. Det var ingen tid Ă„ spille. Vinden kunne komme opp hva tid som helst. Arbeidet med Ă„ trekke vraket av skuta over steinene opp pĂ„ land ble muliggjort ved hjelp av donkrafter, stĂ„lvaiere og en stubbebryter som var forankret i et svĂŠrt furutre. Tomme for tomme kom bĂ„ten, til vi endelig hadde den i oppreist stilling i sikker avstand fra sjĂžen. SĂ„ fikk vi tak i Charles Bailey, en eldre tĂžmmermann som hadde litt kjennskap til bĂ„tbygging. Sammen foretok vi en grundig eksaminasjon av vraket og fant til slutt ut at det lot seg gjĂžre Ă„ bygge det opp igjen. Åtte dobbelte ribber og elleve planker var slĂ„tt inn pĂ„ babord side, og to ribber og en planke pĂ„ styrbord side. Dekket hadde lĂžftet seg, deler av strĂ„kjĂžlen var borte, og jern- kjĂžlen hadde kastet seg en del. Nytt rorbeslag, samt bolter og spiker o.l. mĂ„tte bestilles fra Sydney.

Norfolk ligger 950 nautiske mil fra Australia, med bÄtanlÞp fra Sydney hver tredje uke, og det er telegrafstasjon pÄ Þya. Straks «Ho-Ho»'s forlis var blitt kjent, begynte engstelige telegrammer Ä strÞmme inn fra nÊr og fjern. Vi var imidlertid i gode hender og ble tatt godt vare pÄ av Joe Jenkins og Steve Christian. Joe, populÊrt kalt onkel Joe, en newzealender som hadde giftet seg med en av Þyas kvinner i ung alder og nÄ drev en slags landhandel, var en av Þyas mest velstÄende menn og en populÊr skikkelse. Steve Christian var fjerde generasjon av Fletcher Christian, som ledet mytteriet pÄ Bounty. Han minnet ikke meget om sin staute forfar. Han var mÞrk i huden og liten og tynn av vekst. Det polynesiske islett gjorde seg sterkt gjeldende. Han hadde deltatt i verdenskrigen, hvor han hadde pÄdradd seg en lungesykdom. Hans krigspensjon var rundelig, og han mÄtte betraktes som en av de best situerte menn pÄ Þya.

Onkel Joes og Steves eiendommer lÄ like ved siden av hverandre, rett opp for bukten hvor vi strandet. Vi ble invitert til Ä bo hos dem som gjester sÄ lenge det skulle vÊre. Bryhn og jeg tok inn hos onkel Joe, Østmoen hos Steve.

BÄten fra Sydney brakte flere brev, ogsÄ ett fra vÄr gode venn Mark Foy. Han bad om Ä fÄ oppgitt alle mÄl og dimensjoner pÄ de materialer vi trengte. Han ville ogsÄ sende en bÄtbygger fra Sydney med alt nÞdvendig utstyr og reparere bÄten for oss. KjÊre, gamle Mark Foy. Vi skrev et langt brev tilbake og takket, men sa at vi trodde vi skulle greie Ä reparere bÄten selv.

Senere sendte imidlertid Mark Foy en stor kasse med maling, kobberstoff og duk til et nytt sett seil. Dessuten var der ulltepper, klĂŠr og annet utstyr -og pĂ„ toppen av det hele en meget pen sjekk. – Eventyrlig! Imens var vi travelt opptatt med Ă„ hugge trĂŠr til materialer. Norfolk- furuen egner seg utmerket til skipsbygging. Til ribber ville vi bruke ironwood. Vi mĂ„tte ut i skogen og lete frem emner med naturlig krumning. Det tok over en mĂ„ned fĂžr sakene kom fra Sydney. I mellomtiden hadde vi tatt ut ballasten og ryddet bĂ„ten for alle brukne deler. SĂ„ fikk vi tak i Charles Bailey igjen, og arbeidet begynte.

Etter en ny mÄned var selve reparasjonen ferdig, og vi hadde gjort et solid arbeid. Det stod nÄ tilbake Ä sette innredningen i stand og deretter drive og male bÄten. Regntiden satte inn, og det var mange dager vi ikke kunne fÄ gjort noe i bukten. Da fÞyde vi flittige sting til vÄre nye seil.

SÄ kom julen med alle sine helligdager. Det ble en herlig tid med pic-nic'er og badeliv pÄ stranden, selskaper og rideturer rundt om pÄ Þya. PÄ Norfolk levde folk pÄ hesteryggen fra de var en neve stor. Onkel loe hadde flere hester, og vi hadde hver vÄr.

***

Det var langt inn i nyĂ„ret 1936 fĂžr «Ho-Ho» stod der ferdig og nyoppusset. NĂ„ gjenstod bare det verste – Ă„ fĂ„ bĂ„ten trygt pĂ„ vannet. Vi bestemte oss for Ă„ legge den pĂ„ siden oppe pĂ„ en slede og med passe mellomrom legge tĂžmmerstokker som sleden kunne gli pĂ„ etter hvert som vi halte den utover. Dette syntes Ă„ vĂŠre en god idĂ©, da bĂ„ten hurtigere ville fĂ„ bĂŠreevne nĂ„r den lĂ„ pĂ„ siden.

Vi plaserte vÄre tre ankere i forskjellige retninger med lange, tunge kjettinger imellom og hÄpet at de ville feste seg mellom steinene pÄ bunnen. Men resultatet ble alltid det samme. I stedet for Ä trekke bÄten ut, halte vi ankrene inn mot land. Til slutt mÄtte vi oppgi forsÞket etter Ä ha brukket to ankere. «Ho-Ho» ble halt tilbake i sikkerhet. Alle disse forsÞkene mÄtte utfÞres pÄ helt rolige dager. Tiden gikk. Hellet ville at da bÄten fra Sydney kom til Norfolk neste gang, fikk den opp et digert, gammelt skips- anker stemplet 1829 da den halte opp sitt eget. Administratoren ville gjerne ha det til museet sitt. Men vi insisterte pÄ Ä gjÞre bruk av det fÞrst. Vi fraktet det rundt til bukten og senket det pÄ rette sted.

Den fÞrste rolige dag som kom, forsÞkte vi igjen. Ankeret glapp et par ganger, men fikk til slutt godt hold. «Ho-Ho» begynte Ä bevege seg utover. Det var ca. 30 meter til dypt vann. Halvveis ute satte sleden seg. fast i bunnen. Vi slet det vi kunne til tidevannet tvang oss tilbake. Vi mÄtte ta sjansen pÄ at vÊret holdt seg og la bÄten ligge der ute til neste morgen. I lÞpet av natten tok den flere harde dunk i dÞnningene, og vannet begynte Ä trenge seg inn. Men vÊret holdt.

Det var sĂžndag, og en stor skare hadde samlet seg for Ă„ hjelpe til. Foruten vaiere fra sleden hadde vi ogsĂ„ tautakkel fra akterenden av bĂ„ten for Ă„ stĂže den og gi den det siste raske hal ut. NĂ„ la bĂ„de menn og kvinner sin vekt til. Uheldigvis var det en liten forhĂžyning i bunnen bare noen meter fra dypt vann. Der satte sleden seg fast igjen. Dette sinket oss mens tidevannet kom inn igjen. Vi var nĂ„ sĂ„ langt ute at bĂ„ten lĂžftet seg for hver dĂžnning. Bare et par meter til, og den ville flyte av. Plutselig kom tre store havdĂžnninger. Den fĂžrste lĂžftet «Ho-Ho» opp og brakk taklet fra akterenden. Den andre brakk alle surringene og kastet bĂ„ten tvers pĂ„ sleden. Den tredje lĂžftet «Ho-Ho” av sleden og hivde den opp i steinene igjen.

Det var et hjerteskjÊrende Þyeblikk. Det sÄ ut som om «Ho-Ho» ville bli smadret for annen gang. Vi fÞrte en vill kamp i den sydende brenningen og forsÞkte Ä beskytte den hivende bÄten mot steinene. Det sÄ temmelig stygt ut mange ganger, og det er et under at ingen armer og ben ble brukket.

Bryhn fikk et illebefinnende og mÄtte trekke seg ut av kampen. Men det gikk forholdsvis bra. Vaierne ble skiftet over til bÄten, og vi begynte Ä hale den opp igjen. Det var den samme langsomme og smertefulle jobben som fÞrste gangen. Men denne gangen hjalp det fallende tidevannet oss. Klokken tre om natten hadde vi den hardt medtatte «Ho-Ho» i sikkerhet. Neste dag mÄtte jeg pÄ hospitalet for Ä ta en operasjon for brokk.

«Ho-Ho»'s skader var heldigvis ikke sÄ store som vi hadde ventet, men det tok likevel lang tid Ä fÄ bÄten i stand igjen. Jeg kunne ikke delta i arbeidet pÄ noen uker, og det tok ogsÄ tid fÞr Bryhn kom til hektene. Imidlertid hadde vi bestemt oss for en annen og etter Charley Baileys mening sikrere metode Ä fÄ satt bÄten pÄ vannet. Denne gangen ville vi anbringe bÄten oppreist i en krybbe og bygge en slipp ut i vannet.

Flere furutrÊr ble hugget og saget til 10 ganger 12 toms skinner og styrtet ut for skrÄningen ned til bukten. Krybben ble bygd og de fÞrste to skinnene jekket under. Alle de andre skinnene ble kuttet ferdig og lagt i beredskap. Dag etter dag betraktet vi den urolige sjÞen. Det var stormfulle dager innimellom hvor sjÞen feide helt opp forbi bÄten og tok med seg alle lÞse gjenstander. Men «Ho-Ho» stod like trygt. Endelig la sjÞen seg, og tidlig en dag i juni gikk det bud omkring pÄ Þya at «Ho-Ho» skulle sjÞsettes. Folk hastet ned til bukten, og snart var sterke, villige hender i full sving med de store stokkene. Men hÞyvannet kom og satte en stopper for arbeidet fÞr det ble ferdig. Vi mÄtte vente til neste dag. Vi ankret stokkene ned med kjettinger og store steiner. Likevel var de delvis kastet pÄ land igjen neste morgen. SÄ var det pÄ'n igjen.

Slippen var i korteste laget, men vi hÄpet at krybben ville lÞpe helt klar og at bÄten ville rive seg lÞs fra krybben og flyte ut. Endelig ved hÞyvanne var alt klart og skinnene vel smurt med talg. Vi lot det stÄ til. «Ho-Ho» fikk god fart nedover slippen, hjulpet av hurtig haling i taklet. Den hoppet helt klar av skinnene og stoppet sÄ plutselig opp, stÄende vel og solid, men for hÞyt i krybben. NÄ var det ingen vei tilbake. NÄ gjaldt det bare Ä fÄ den ut av krybben- Den var altfor solid bygd og mÄtte hugges vekk pÄ den ene siden. Det kunne bare gjÞres ved lavvanne. Vi mÄtte ta sjansen pÄ at vÊret ville holde seg. Ved lavvanne om kvelden kappet vi alle stÞttene pÄ styrbord side og surret den godt fast pÄ babord.

Om natten ved hÞyvanne begynte sjÞene Ä brekke i stykker slippen. De svÊre, lÞse stokkene vasket frem og tilbake og truet med Ä Þdelegge bÄten. Igjen hadde vi en farlig jobb i bekmÞrke natten. Endelig kom dagslys og lavvanne, og vi kunne ta en hardt trengt hvil.

Ved middagstid hadde halve Þyas befolkning samlet seg i bukten. Vi fÞlte alle at dette var det siste og avgjÞrende forsÞket, hvordan enn resultatet ville bli. En nervÞs spenning var synlig merkbar. HÞyvanne kom, og alle hender var parat. Vi mÄtte la «Ho-Ho» falle over pÄ siden og hÄpet at det var dypt nok vann til Ä ta av for stÞtet. Det var et spennende Þyeblikk og dÞdsens stille da «Ho-Ho» begynte Ä falle. Omtrent halvveis over brakk alle forstÞtninger, og med et voldsomt plask tok den et dunk som rystet hele bÄten. Men halingen begynte, ledet av sterke rÞster, og tomme for tomme kom den idet den lÞftet seg pÄ dÞnningene. Snart var den helt klar og ute pÄ dypt vann. Vi drog et lettelsens sukk, mens hurraropene runget i bukten. Det var et av de lykkeligste Þyeblikk i vÄrt liv. «Ho-Ho» hadde atter fritt vann under kjÞlen. Men plutselig stod vi stille pÄ dekk og lyttet.... Fra stranden og ut til oss over bukten bar tonene av en salme sunget av sterke og takknemlige hjerter. De steg og sank med de lange havdÞnningene og blandet seg med den dype, buldrende lyd av bÞlgene som brÞt mot stranden. Det var den 21. juni 1936, og «Ho-Ho» red atter bÞlgene etter et opphold pÄ elleve mÄneder pÄ den vakre NorfolkÞya.

VÄrt stÞrste tap led vi noen dager ut fra Norfolk, da lille Perito ble skyllet overbord av en sjÞ og ikke var til Ä finne igjen i det opprÞrte havet. Vi hadde mistet vÄr beste venn ombord.

***

Det lange oppholdet pÄ Norfolk hadde forandret vÄre planer. Etter den harde pÄkjenningen «Ho-Ho» hadde fÄtt, visste vi ikke lenger hva den kunne tÄle. Vi hadde all re- spekt for stormene i vestavindsbeltet og ville ikke nÄ ta unÞdvendige sjanser ved Ä gÄ rundt Kapp Horn og tilbake til Buenos Aires. I stedet ville vi velge roligere farvann og seile over til SÞr-Amerikas vestkyst og derfra fÞlge kysten oppover til Panama-kanalen.

Etter et eventyrlig og behagelig opphold pÄ Tahiti og Moorea feiret vi vÄr fjerde jul pÄ ferden i mild tropeseilas med kurs for den vakre Rapa.

Pitcairn ble bevilget et velfortjent besĂžk. Vi hadde pakker og hilsener med fra deres frender pĂ„ Norfolk. Det ble slutten av mai mĂ„ned fĂžr vi ankret opp i Balboa havn ved Panamakanalen og undret pĂ„ hva vi mĂ„tte betale for gjennomfarten. Det ble en behagelig overraskelse. «Ho-Ho»'s nettotonnasje var 0,99 tonn. Avgiften var 75 cent pr. tonn, dog var minstebetaling for gjennomfart satt til 1 1/2 dollar, – hvilket vi gladelig betalte. FortĂžyet til siden av en bananbĂ„t ble dette vĂ„r eneste utgift for Ă„ slippe over i det nĂ„ forgjettende Atlanterhav.

Via New York og Azorene var det igjen blitt vinter fÞr vi forserte tÄkegrÞten i Den Engelske kanal. SÄ krysset vi gjennom piskende snebyger over NordsjÞen og tok landkjenning av gamle mor Norge samme dag som vi skÄlte for Østmoens femte geburtsdag ombord. Noen dager senere og tett fÞr jul ble «Ho-Ho» i triumf bak en flaggsmykket redningsskÞyte tauet opp rÄken i Drammensfjorden, og hurraropene runget fra tusen struper da vi gikk i land pÄ den nye honnÞrbryggen ved Bragernes kai. Byen flagget og gav oss en strÄlende hjemkomst.

36 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page