Søk

La Rochelle, Ile de Re og Cognac – det er dit vi skal i mai

Det hevdes at mye i tilværelsen beror på tilfeldigheter – både i det store og det små. I denne sammenheng skal vi vende oss bort fra tilfeldighetene som formet verdenshistorien, og i stedet konsentrere oss om det jordnære. Det er dette denne betraktningen handler om. I september ble formannen i Reisekomiteen invitert til en by han aldri tidligere har besøkt – La Rochelle i Bretagne. Invitasjonen resulterte i uhemmet begeistring over en by, et landskap og omgivelsene. Dit må jeg ta med Clubens medlemmer, var min første tanke etter at jeg kom hjem. Og slik ble det. 13. til 16. mai drar 20 medlemmer og deres utvalgte på en reise til La Rochelle. Vi har alle mye å glede oss til.

Programmet begynner nå å ta form. Avgangen finner sted fra Rygge med Ryanair 13. mai klokken 07.40. Tidlig, men vi har jo vært ute en vinternatt før. Fordelen er at vi er fremme før 10.00, og kan bruke hele dagen til å gjøre oss kjent med området der vi skal bo. Hvor det er? Nærmere bestemt Hotel St. Nicolas som ligger skulder til skulder med havnen. Bare en hyggelig fem minutters spasertur, og vi er ved en liten bukt der vi ser nydelig arkitektur, innbydende restauranter, en middelalderborg ved innseilingen – og et paradisisk spaserområde. Her er mye å fundere over for den som kjenner historien.

I tidligere tider ble stedet kaldt ”den opprørske byen”. Det var fordi innbyggerne allerede i 1199 hadde den frekkhet å innføre lokaldemokrati. Den første borgermesteren ble valgt det året, og mens resten av Frankrike var katolsk, var folk i La Rochelle protestanter. Opp gjennorm årene tjente folk gode penger på skipshandel med salt og vin. Allerede fra 1300-tallet, opparbeidet byen gode forbindelser til England, Flandern og de baltiske stater.

Fra Ile de Re ser vi broen som forbinder den idylliske øya med fastlandet og La Rochelle

Fra 1540 ble byen kalt for Atlanterhavets Genève, byen var selvstendig og veldrevet. Dette ble for meget for kardinal Richelieu som i mer enn 18 år var Frankrikes reelle makthaver. I 1627-28 lot han byen beleire, beseire – og fratok den alle privilegier. I århundrene som fulgte, slo byen seg igjen opp på handel, og la alt det rette for de fagre kunster og de intellektuelle. Under den andre verdenskrig ble havnen brukt som tyskerne hovedbase for u-båter og La Rochelle var den siste prefektur til å bli befridd i 1945.

Her kan vi rusle rundt for oss selv eller i grupper, nyte en lunsj der vi måtte ønske – og samle oss før middag til en foredrink før et felles måltid. Neste dag reise vi sammen til distriktet Cognac i alminnelighet – og Bache Gabrielsen i særdeleshet.

Der blir vi tatt imot av Christian Bache Gabrielsen, tredje generasjon i familien fra Holmestrand som søkte lykken i Cognac. Firmaet ble grunnlagt av bestefaren Thomas som kom til Cognac fra Holmestrand i 1905. Faren til Thomas drev Holmestrands Samlag for Brændevinshandel. I Cognac etablerte han seg sammen med en annen nordmann, Peter Anton Rustad fra Ås. De overtok andelshuset Depuy, Thomas giftet seg inn i et gammelt vinhus - mens kompanjongen omkom i en motorsykkelulykke. Cognac-produksjonen ble etter hvert en suksess.

Sammen med Braastad er Bache-Gabrielsen (BG) i dag ledende på det norske marked. BG alene selger 1 million flasker, ganske mye mer enn for 10-15 år siden da det samlede salg i Norge var 3000 flasker! Det var medieomtale som fikk omsetningen til å ta av. Totalt selger BG i dag 1,6 millioner flasker,

Bache Gabrielsen er i dag en prestisjefylt aktør som har lykkes med å foredle de ettertraktede væsker. Hvordan de gjør det? Det får vi overlate til Christian å fortelle når vi kommer.

Siste dag vies Ile de Re. Øya ligger bare en liten sykkeltur fra La Rochelle. Her er det virkelig tett mellom idyllene. Små landsbyer med yrende gateliv, utadvendte markeder, innbydende strender, og mange mindre der det er bryet verd å ta en overnatting. Mange kaller Ile de Re for en Edens have i havet. Landsbyene ligger på rekke og rad, og de er alle forskjellige. Jeg kunne gjerne ha slått meg ned i flere av dem, men kanskje var det Saint Martin som tiltalte meg mest. Det gamle citadellet står på UNESCOs verdensarvliste. Å rusle rundt i det pittoreske havneområdet føles som et privilegium.

Reisekomiteen lover at vi skal bli tatt godt vare på. Våre guide vil være Gisela som gleder seg til å lose oss gjennom de franske attraksjonene- - Det skal bli kjempehyggelig, sa Truls Krogsrud da han hørte om opplegget. - For 20 år siden seilte jeg under broen til Ile de Re, og jeg fortøyet seilbåten på brygge i havnen i La Rochelle, rett ved der vi skal bo. Jeg gleder med skikkelig til å reise. Det gjør jeg også. Og sikkert alle de andre som skal bli med på en Travellers-reise som ble fulltegnet nesten før Reisekomiteen fikk snudd seg.

Forsidebilde: Den vakre innseilingen til La Rochelle prydes av middelalderborger.
Tekst og foto: Alf G. Andersen

#1Public

5 visninger

©Travellers` Club, Oslo, Norway    ts@travellersclub.no      Proudly made by www.hattemannen.no