top of page
SĂžk

En sykkeltur – fra Oslo til Kamchatka


Det er ikke mange av oss forunt Ă„ vĂŠre del av spektakulĂŠre sykkelturer fra Norge til Kina – eller Kamchatka-halvĂžya i Sibir. Likevel vil de fĂŠrreste av oss karakterisere Thor Haraldsen som ”heldig”. Eller hva skal man si til frivillig og mĂ„nedslangt slit pĂ„ sykkelen gjennom fremmede landskaper og et villniss av uforutsigeligheter. Men nĂ„ er altsĂ„ Thor underveis igjen. Og ikke bare det. Sammen med sine medsammensvorne nĂŠrmer han deg nĂ„ mĂ„let for sin eventyrreise. Det har ikke vĂŠrt enkelt. Det ventet de seg heller ikke ufremkommelige veier – eller veier som ikke var der. FĂžlgebil med bensinmangel og uvisshet om transport over bukter og fjorder. De reiste 3. juli og vil etter planen vĂŠre tilbake 5. oktober, altsĂ„ drĂžye tre mĂ„neder hengende over sykkelstyrene.

Her er guttene som to fatt pÄ det laaaange turen. Fra venstre Arne Blakkisrud som var med i to mÄneder til Magadan, ekspedisjonens leder og initiativtaker, Thor Haraldsen og Tom Abrahamsen som var med den fÞrste mÄneden.

Det er ikke mange av oss forunt Ă„ vĂŠre del av spektakulĂŠre sykkelturer fra Norge til Kina – eller Kamchatka-halvĂžya i Sibir. Likevel vil de fĂŠrreste av oss karakterisere Thor Haraldsen som ”heldig”. Eller hva skal man si til frivillig og mĂ„nedslangt slit pĂ„ sykkelen gjennom fremmede landskaper og et villniss av uforutsigeligheter. Men nĂ„ er altsĂ„ Thor underveis igjen. Og ikke bare det. Sammen med sine medsammensvorne nĂŠrmer han deg nĂ„ mĂ„let for sin eventyrreise. Det har ikke vĂŠrt enkelt. Det ventet de seg heller ikke ufremkommelige veier – eller veier som ikke var der. FĂžlgebil med bensinmangel og uvisshet om transport over bukter og fjorder. De reiste 3. juli og vil etter planen vĂŠre tilbake 5. oktober, altsĂ„ drĂžye tre mĂ„neder hengende over sykkelstyrene.

Utrettelige Thor bak sitt sykkelstyre pÄ vei mot eventyret langt der Þst..

Mot slutten av ferden NĂ„r dette skrives, er det ikke mer enn en snau mĂ„ned igjen av utfordringene – og opplevelsene. Jeg hadde telefonkontakt med ekspedisjonen 3. september, og i fĂžlge bĂ„de Gorm og Thor var da alt vel – i hvert fall nesten. De oppholdt seg i byen Magadan i Sibir og undret seg over hvordan de skulle komme seg videre. Problemet var at de mĂ„tte ferdes over Shelikovgulfen til Kamchakta , og til de trengte de at fartĂžy som kunne ta med bĂ„de dem og fĂžlgebilen. Det var ikke enkelt. En skipper i Magadan lovet Ă„ lĂžse problemet – hvis de kunne vente noen uker. En annen sa at dette skal vi ordne, mĂ„ man mĂ„ dere fĂžrst ble med i svipptur til Japan. – Det er ikke langt til Japan, sa Gorm noe formummet pĂ„ en sprakende telefon. Men som den evige optimist han er, mente at dette skal nok gĂ„ bra, denne gangen ogsĂ„. Thor var pĂ„ godt fornĂžyd. En helsesjekk ved et lokalt sykehus ga ham beskjed om at alt var i orden, og at det bare var Ă„ stĂ„ pĂ„ mot mĂ„let.

Hva gjÞr man vel nÄr fÞlgebilen kjÞrer tom for bensin? Man handler av forbipasserende. Her er det en tankbil som forarmer seg over ekspedisjonen.

FĂžlg med pĂ„ hjemmesiden I begynnelsen av oktober skal det hele vĂŠre over. Men inntil da kan du fĂžlge med pĂ„ ekspedisjonens hjemmeside – www.sibir08.no. Der fĂ„r du hĂžre om fremdriften, viderverdighetene, problemene – og gleden over enda en gang Ă„ prestere det andre bare kan drĂžmme om. Hva de Ăžnsker Ă„ oppnĂ„? De har selv erklĂŠrt at lysten styres av gleden ved Ă„ utfordre og vĂŠre underveis, treffe andre folkeslag som ikke er vant til oss, og oppleve miljĂžer som fĂ„ fra den vestlige verden kjenner til. Det er omrĂ„der som mĂ„ tĂ„le 60-70 minusgrader om vinteren og brennende hete om sommeren. Og ikke minst Ăžnsker de seg Ă„ komme under huden pĂ„ disse menneskene og fĂ„ en liten del av deres sjel. De forflytter seg pĂ„ sykkel, og da skjer det sĂ„ langsomt at de kan fĂ„ med seg detaljene. Man har god tid og virker ikke skremmende pĂ„ utbefolkningen. Thor har tidligere erfart gleden ved Ă„ sykle i ukjente omrĂ„der da han i 2000 syklet til Kina. Den gang viste det seg at folk flest var gjennomgĂ„ende positive, nyssgjerrige, generĂžse og viste glede over Ă„ fĂ„ mĂžte fremmede fra land langt borte.

Sibir er ikke kjent for gode veier – snarere det motsatte. Her er et eksempel pĂ„ hvordan veien fortoner seg for to- og firehjulede. Et er like mye synd pĂ„ begge.

Opplevelser i kĂž Ekspedisjonen oppsĂžker de forskjellige etniske folkegruppene som har overlevd her i hundrevis av Ă„r. Den Ăžnsker Ă„ dokumentere sibirfolkenes liv og levnet, og komme inn pĂ„ menneskene, leve sammen med dem i deres hverdag og fest. Her finnes Koryakfolket som er ur-samene i Yakutsk, de siste 1400 itelmenfolket som lever av jakt og fiske og noe over 1000 lamyteere som livnĂŠrer seg av rensdyr. Det finns bare 390 igjen av disse forfedrene til inuittene i Alaska, GrĂžnland og Aleutene Andre spennende opplevelser er mammutstĂžttennene som presses opp av jorden under vĂ„rlĂžsningen, Lenin-statuene som stĂ„r igjen, og folkets mening om denne del av historien. Her er aktive vulkaner, geysirer og isbreer, arkitektur og kunst, hĂžytider og ritualer. Og ikke minst den gigantiske elven Lena og lakseelver, Beringhavet – og alt det andre. De siste ukene tilbringer ekspedisjonen nĂ„ i Kamtsjatka. Her er verdens stĂžrste tetthet av bjĂžrner, og mange andre dyrearter. Ingen tvil om at gutta vil ha mye Ă„ fortelle nĂ„r den tid kommer. Vi kan bare glede oss!

0 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page