top of page
SĂžk

BesĂžk Glyptoteket! KĂžbenhavn er mye mer enn Nyhavn og StrĂžget


Glyptoteket i KÞbenhavn. Jo da, de fleste av oss kÞbenhavnfarere har hÞrt om dette museet som ligger bare et slapt stenkast fra Tivoli. Og nÄr vi entrer byen via H. C. Andersens Boulevard, kjÞrer vi forbi den prektige fasaden rett fÞr vi kommer til RÄdhusplassen. Men hvor mange av oss, kan med hÄnden pÄ hjertet, bekrefte at der har vi vÊrt? Ganske fÄ, tror jeg. Og det er synd. Derfor vil jeg, her og nÄ, erklÊre at Glyptoteket i KÞbenhavn er et av Europas mest severdige museer, bÄde nÄr det gjelder innhold og arkitektonisk innpakning. Dessuten er det en lise for sinnet bare det Ä oppholde seg i slike innsmigrende omgivelser. Jeg skal forsÞke Ä forklare hvorfor.

En subtropisk vinterhave FĂžr jeg begir meg ut pĂ„ Ă„ beskrive samlingene og arkitekturen, og fortelle historikken, vil jeg beskrive inntrykket fĂžrste gang man forlater gaten for Ă„ begi seg inn gjennom det prangende inngangspartiet. Etter Ă„ ha passert en vennlig billettkontrollĂžr, Ă„pner det seg en eksotisk aula, storsal eller hvordan man skal beskrive det. HĂžyt over oss ser vi himmelen gjennom en majestetisk glasskuppel. Mot kuppelen strekker det seg flere kjemper av noen palmer (!) , og pĂ„ gulvet og mellom stammene er det benker, springvann, gangveier, skulpturer – og mennesker som har skjĂžnt at det her er mye Ă„ oppleve. Vi befinner oss i en subtropisk vinterhave. Denne sirkelformede salen er museets kjerne. Herfra kan du besĂžke de forskjellige samlinger eller stikke opp pĂ„ balkongen for at nyte en kaffe med smĂžrrebrĂžd. PĂ„ benkene sitter mennesker og nyter omgivelsene – og kanskje hverandre. – Det er en kjent sak at disse benkene ofte er Ă„sted for fortrolige stevnemĂžter, fortalte museets direktĂžr meg en gang. Hit kommer de i forvissning om at de ikke blir sett av andre enn tilreisende tilturister. For parene skyld, fĂ„r vi hĂ„pe han har rett. Uansett er de ikke kommet for Ă„ se en av de fineste egyptiske samlingene i Europa, dansk klassisk malerkunst, impresjonistene eller skulpturene i hellenske omgivelser.

Et glimt fra den tiltalende eksotiske vinterhaven pÄ

Glyptoteket. Den er det fÞrste som mÞter oss nÄr vi kommer inn.

Øl fĂžrer til sĂ„ mangt Men la oss begynne med begynnelsen, og den har Ă„ gjĂžre med godt Ăžl – probably the best beer in the world, som Carlsberg reklamerer for med stor grad av selvtillit. Bryggeren bak Carlsberg heter Carl Jacobsen (1842-1914). I sin fuktige og profitable karriere, maktet han ogsĂ„ skaffe seg en stor og imponerende kunstsamling som blant annet besto av etruskiske skulpturer, fransk impresjonisme og dansk gullalderkunst. Bryggeren skjĂžnte at intet av dette kunne han ta med seg nĂ„r hans jordiske ferd var forbi, og derfor skjenket han like godt det hele til den danske stat. SĂ„ satte han i gang med Ă„ bygge museumspalasset, pĂ„ det danskene kaller Dantes plass. Det var Vilhelm Dahlerup som fikk ĂŠren av Ă„ tegne det fĂžrste byggetrinn. Siden ble det reist et stort tilbygg tilbygg til den antikke samling, og i 1996 fikk Glyptoteket et eget museum i museet. Samlingen for de franske impresjonister fikk en egen bygning som faktisk ligger i den store bygningen – et hus i huset! Ved Ă„rtusenskiftet fikk museet en stor pengegave (100 millioner kroner!) fra Carlsbergfondet, og det ble gjennomfĂžrt et stor renovering. I 2006 Ă„pnet museet igjen hovedinngangen for sine besĂžkende.

Fra samlingen av skulpturer i museets fĂžrste etasje. Statuene er praktfulle, og omgivelsene er ikke mindre spektakulĂŠre.

Store navn pÄ rekke og rad Samlingene konsentrerer seg altsÄ om sÄ forskjellige felt som antikke skulpturer (glyptotek betyr skulptursamling) og franske malere ved Ärhundreskiftet. Kanskje litt stilistisk uorden, men det tilgir man raskt nÄr man erfarer samlingene strÄlende kvalitet. Den antikke delen fÞlger skulpturenes utvikling i middelhavsomrÄdet fra Egypt Är 3000 f.kr. til det romerske imperiums fall. Den etruskisk samling har knapt nok sin like utenfor Italia. Det ble meg fortalt at bryggerens oppkjÞpere trÄlet Roma mot slutten av 1800-tallet. Økonomien var penibel for mange i overklassen. Fremfor Ä gÄ ned Ä standard, valgte mange Ä selge unna det de hadde av antikviteter. Prisene var lave, og Carl Jacobsens samling bugnet av de mest ettertraktede skulpturer. Disse fÄr vi nÄ glede av.

SÄ kan vi hoppe tusen Ä frem i tid. Da er vi i hjertet av dansk gullalder og fransk malerkunst fra 1800-1900 tallet samt danske og franske skulpturer fra samme tid. Samlingen av av impresjonister fra fullalderen er representert med en lite men utsÞkt utvalg med bl.a. Monet, Sisley, Pisarro, Renoir og Degas samt et kjent selvportrett av Cezanne. Samlingen omfater ogsÄ postimpresjonister som van Gogh, Touluse-Lautrec og Bonnard. Den franske samlingens kvalitet og omfang mÄ tilskrives Carl Jacobsens far, brygger C. Jacobsen. Det hÞrer ogsÄ med til historien at Carl Jacobsens sÞnn, Helge, i 1927 donerte en stor samling Gaugin-bilder til museet som i dag har 35 bilder av denne kunstneren.

Her er altsĂ„ bare Ă„ velge og vrake i museale lekkerier som ogsĂ„ omfatter det som nesten om oppfattes som parentes. Jeg ble imidlertid svĂŠrt sĂ„ betatt av samlingen av ikoner som omfangsmessig var beskjeden men som kvalitetsmessig var noe av det fineste jeg har sett pĂ„ ett sted. Ta deg tid!Her er ogsĂ„ andre skatter Ă„ se – og Ă„ oppdage. Mitt rĂ„d er derfor, ta deg god tid, og besĂžk gjerne Glyptoteket flere ganger. For hver gang oppdager du nye skatter, og gleder deg over gjensynes ved det du tidligere har sett.

En detalj fra en av skulpturene som viser at vi fÄr lÞnn for strevet nÄr vi tar oss

Ta deg tid! Her er ogsĂ„ andre skatter Ă„ se – og Ă„ oppdage. Mitt rĂ„d er derfor, ta deg god tid, og besĂžk gjerne Glyptoteket flere ganger. For hver gang oppdager du nye skatter, og gleder deg over gjensynes ved det du tidligere har sett. SĂ„ kan du ogsĂ„ fabulere over motsetningene i kunstens verden, og beskyldningene om tyveri av kulturskatter som svever over landegrensene. British Museum beskyldes for Ă„ ha rundstjĂ„let Egypt, russerne beskyldes for Ă„ ha plyndret Tyskland for kunst da de vant krigen mens tyskerne selv beskyldes for urettmessig Ă„ ha tilegnet seg verdens mest berĂžmte byste – Nefertiti som befinner seg i Berlin. Og Glyptoteket? I 2006 mĂ„tte museet redegjĂžre for statsministeren etter Ă„ pĂ„ fĂžrsteside i Politiken, ha blitt beskyldt for Ă„ ”begĂ„tt en av de stĂžrste kulturforbrytelser i Europas historie”. Ikke smĂ„tterier. Det dreide seg om angivelig kjĂžp av stjĂ„lne etruskiske figurer fra gravplasser. Samme beskyldninger rammet tre ledende amerikanske museer. Siden den gang har partene posisjonert seg, og etter det jeg vet er saken fremdeles ikke avgjort. Men det som er helt klart er at samlingen er spennende uansett graverĂžverier eller ikke. Hvis du ikke besĂžker den en gang du er i KĂžbenhavn og tiden tillater det, ja da kan du ha det sĂ„ godt.

0 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page