top of page
SĂžk

Over fjell og dal

Oslo – Ålesund pĂ„ et altfor hardt sykkelsete

Etter Ă„ ha gjennomfĂžrt ild-prĂžven forrige sommer hvor jeg for fĂžrste gang var med pĂ„ en lang sykkeltur, Oslo – Kristiansand, hadde jeg ogsĂ„ denne sommeren i et svak Ăžyeblikk sagt ja til Ă„ bli med pĂ„ Ă„rets tur. Turen skulle gĂ„ vest- og nord-over, over noen vannskiller og dalstrĂ„ka innafor...

Turen fra Oslo sentrum opp til Nittedal gikk veldig greit i den nye snertne bilen min. Bagasjerommet var fylt opp med sykkeldrakten jeg fikk av Thor i fjor for min fĂžrste store innsats, en bĂŠrepose med XL1 og Ginseng. Jeg var klar!

VĂŠret var fortreffelig og gutta sto klare med sykkelen jeg skulle lĂ„ne for Ă„rets eventyr. Jeg har fremdeles ikke greie pĂ„ sykler, men dette var noe spesielt, det kunne til og med jeg se – og fĂžle! For det fĂžrste var den sĂ„ lett at jeg kunne lĂžfte den med to fingre, og hjulene var ikke bredere enn lillefingeren min. Alt var smalt, strĂžmlinjeformet og effektivt. Her var ikke et gram for mye, bortsett fra de fĂ„ kiloene jeg hadde lagt rundt midjen i lĂžpet av vinteren – og jeg gledet meg til Ă„ ta fatt. Vi vinket adjĂž til fremmĂžtte lokale fans, og fĂžlgebilen med vĂ„r faste sjĂ„fĂžr Alan stakk av gĂ„rde i forveien med bagasjen vĂ„r. En ny ting av Ă„ret var at jeg hadde fĂ„tt sykkelsko som skulle klikkes inn pĂ„ pedalene, og de andre ertet meg med at ’det kommer du til Ă„ glemme nĂ„r vi stopper, og sĂ„ gĂ„r du pĂ„ trynet!’ Vel, skal man fĂžrst gĂ„ pĂ„ trynet er det vel tryggest Ă„ gjĂžre det nĂ„r man stĂ„r stille.. tenkte jeg.

For en drÞm Ä sykle pÄ ordentlig utstyr! Flere ganger var jeg sÄ overmodig at jeg gikk opp i ledelsen og trakk de andre etter meg. Dette var ingen sak. Og jeg som kanskje hadde gruet meg bittelittegranne..?

Bak meg lÄ to som var med pÄ turen i fjor, Thor Haraldsen, the grand old man innen sykkelverdenen i Norge og arrangÞren av denne turen, og bak ham hans faste fÞlgesvenn og nevÞ Kjell. Ny av Äret var unggutten Aron.

Vi trĂ„kket oss lekende lett gjennom Gran og Brandbu, hadde lunch ved en veikro hvor vi svarte nonchalant at vi hadde tenkt oss en tur til Ålesund da noen turister spurte hvor vi skulle. UtpĂ„ ettermiddagen nĂŠrmet vi oss Dokka og mĂ„let for dag Ă©n. Hytta til Thor. Noe av overmodig-heten min var borte da vi trillet inn pĂ„ tunet. Det hadde blitt 110 kilometer fĂžrste dag, og det var deilig Ă„ strekke ut beina og massere den litt sĂ„re bakenden min.

Alan, som ikke bare er sjÄfÞr, men ogsÄ sjefskokken vÄr, hadde tryllet frem noen fete biffer med tilbehÞr og noen duggfriske Þl som glimtet mot oss i solned-gangen. Det ble behÞrig skrevet, og ikke minst tegnet, i hytteboken og vi nÞt den varme sommer-kvelden pÄ terrassen. Dette var livet. Gode kamerater, deilig natur og tilfredstillelsen av Ä ha tilbake-lagt et godt stykke arbeide. Praten gikk lett og latterbrÞlene vÄre rullet ut over den speil-blanke Rands-fjorden.

Neste dag kom med like fint vér. Vi startet dagen med en veldig lang motbakke og hadde en liten rast fþr vi trillet ned i Aurdal. Jeg kunne egentlig ha avsluttet dagen her, men Thor bare smilte og oppmuntret meg med at ’..vi er snart halvveis..’

Jeg bet tennene sammen og mens de andre lo og smÄpratet seg i mellom pÄ veien mot Fagernes var jeg pÄ en overlevnings tur. Det er mulig at Fagernes er fager, men det la jeg aldri merke til, og da vi syklet langs VangsmjÞsa var jeg sÄ sÄr i baken at jeg sto Ä syklet det siste stykket.

I fjor var jeg utstyrt med et litt brede gel-sete og det passet baken min utmerket. Årets sykkel hadde et smalt, knallhardt sete som gnog seg inn pĂ„ innsiden av rumpeballene mine. Og den kulemuskelaturen syklister har utviklet der bak, har dessverre ikke jeg, med det resultat at slike seter gir meg gnagsĂ„r. Litt sink-salve og en god natts sĂžvn vil nok gjĂžre underverker, tenkte jeg der jeg satt og nĂžt solnedgangen, den overveldende norske naturen og Alans hjemmelagede lasagne.

Den eneste fordelen med lange, sugne oppoverbakker er at man kan stÄ og trÄ, og da sparer man stumpen sin. GnagsÄrene var ikke blitt noe bedre og det var smertefull Ä sitte pÄ sykkelsetet. Etter en drepende lang stigning passerte vi Tyinkrysset og sto pÄ toppen av Fillefjell. VÊret var like uforandret vakkert og vi hadde en stor naturopplevelse pÄ de svingete veiene ned mot Borgund stavkirke. En rask lunch utenfor denne vÄr kanskje vakreste trebygning og vi var pÄ vei mot LÊrdal og LÊrdalsÞyri med elven brusende pÄ den ene siden av oss og den gamle pilgrimsveien pÄ den andre siden. Norge er et vakkert land!

Alle som liker Ă„ sykle burde ta seg ferieturer pĂ„ sykkelen. Det Ă„ kunne stoppe ved en vakker foss, stikke innom en gammel kirke eller ta frem fotoapparatet og feste noe av skjĂžnnheten til film er noe man ikke kan gjĂžre med et startnummer pĂ„ ryggen. Det Ă„ kunne ta seg tid til Ă„ oppdage hvor rik natur vi er omgitt av, det Ă„ skape minner man kan kose seg med resten av livet – er noe du bĂžr gjĂžre.

Vi hadde fÄtt leiet oss et lite hus for natten pÄ Eri gÄrd. Her var det TV, sÄ vi fikk med oss litt av Tour de France til middagen og kveldspilsen. Huset var eldgammelt og lavloftet. Og de lave dÞrene mellom rommene hadde gitt de fleste av oss smÄ og store kuler i pannen fÞr vi gikk til ro den kvelden.

Neste stopp Sogndal. Vi hadde nÄ syklet helt til vestlandet, og der gikk grensen for rumpeskinnet mitt. Jeg hadde nÄ to Äpne sÄr, og klarte ikke lenger Ä sitte pÄ setet. Litt slukÞret mÄtte jeg krype inn i fÞlgebilen og fortsette reisen derfra, men jeg var fornÞyd med innsatsen. Neste Är skal jeg finne frem gel-setet og stÄ lÞpet helt ut!

Den nydelige fjellovergangen ned mot FjÊrland, bremuseet og BÞyabreen ble passert i fin stil. JÞlster, Skei og Byrkjelo og inn pÄ en litt luguber campingplass i Sandane. Alans hemmelige paella-oppskrift reddet kvelden!

NĂ„ ble dagsetappene avbrutt av smĂ„ fergeturer, og noen smĂ„ regnskyll. Nordfjordeid, Volda og overnatting pĂ„ hotell i Ørstad. Skikkelig luksus, med vasking og tĂžrking av tĂžy! Den siste etappen var sĂ„ flat, kort og behagelig at vi tok en avstikker fra Ulsteinvik og ut til FlĂž. Et usedvanlig vakkert landskap med sandstrender, hĂžye fjell og vidt utsyn. SĂ„ fulgte i rask rekkefĂžlge Hareid, ferge til Spjelkavik og plutselig var vi fremme i Ålesund.

597 kilometer var tilbakelagt. Vi spanderte pĂ„ oss hotellrom helt nede ved vannkanten og oppdaget til vĂ„r glede at det var bĂ„tfestival rett utenfor vinduene vĂ„re. Hele byen yret av folk og ungdommer. ’Idol’-gjengen var ogsĂ„ pĂ„ besĂžk, sĂ„ elleville fjortiser sjokket hylende gjennom gatene og skrek ’Kurt – Kurt!... Nei, David - David!’

Det deilige ved en slik tur er Ä ha med en romslig fÞlgebil. For det fÞrste kan én som ikke liker Ä sykle vÊre med som sjÄfÞr, dessuten tar han bagasjen og gir syklistene en lettere tur. Vi fikk stablet syklene inn i laste-rommet og vendte nesa hjemover. PÄ den mÄten fikk vi turen vÄr i rask reprise og i omvendt rekkefÞlge. De forskjellige opplevelsene vi hadde hatt bare noen dager tidligere ble gjenopplevet og vi spikret minnene godt fast.

Jeg kan ikke fĂ„ understreket det sterkt nok – Ta deg en tur! For hvis en som jeg kan vĂŠre med pĂ„ dette... da kan du ogsĂ„!