top of page

Foruminnlegg

matzlonnedalrisberg
21. des. 2023
In Send oss en hilsen
"Mats som er svensk søker nytt pass i København, og hilser derfra" Hadde Matz vært svensk hadde han ikke trengt å dra til København for å søke pass. Passet ble søkt på Den Kgl. Norske Ambassade i København, fordi Matz er norsk.
1
0
13
matzlonnedalrisberg
27. nov. 2023
In Send oss en hilsen
Mottok idag bursdagshilsenen fra alle Dere Trampbrødre som var på møtet 15. november. Den gledet meg. Litt avrevet i et hjørne og en hilsen fra Posten Østlandsterminalen "Sendingen er dessverre skadd under postbehandlingen. Vi beklager de inntrufne."
0
1
8
matzlonnedalrisberg
22. des. 2022
In Send oss en hilsen
Ser i siste TRAMP att min hilsen fra Samarqand var "kryptisk". Regnet med at de ærede trampbrødre var godt kjent med norrøn mytologi. Fenrisulven var naturligtvis Putin, Ragnarok hans anfallskrig på Ukraina og Odins hest Sleipner kunne også fly. GOD JUL!
2
1
25
matzlonnedalrisberg
20. jun. 2022
In Send oss en hilsen
Den 1 juni hade jag nöjet att besöka Travellers´ ´Club i Oslo. Jag blev mycket väl omhändertagen och guidad runt i deras lokaler i fastigheten de äger. De har en fantastisk samling av kulturföremål från resor runt om i världen. Mest spektakulär är nog Kongoväggen, som kan ses på fotot.
Göteborg TCs Staffan Lillienberg på besøk i Tramplaget content media
0
0
9
matzlonnedalrisberg
03. jun. 2022
In Send oss en hilsen
Et nytt nummer av TRAMP damp ned i postkassen idag, som vanlig med fyldig og interessant stoff, og......til min glede.....med jernbaneskinner på omslaget! Trampen har funnet hjem.
0
1
17
matzlonnedalrisberg
14. mai 2022
In Send oss en hilsen
De seneste to årene har vært en traurig tid for en tramp. Efter å ha kommet hjem fra et prepandemialt cruise till Amazonas i februar 2020 ble det til stort sett å sitte hjemme i to år. I 2020 hadde vi nesten ikke möter heller i de tre Travellers' Club som jeg er medlem av. I juni det året lyktes det mig å gjennomføre en hyggelig utflukt til det nordøstlige Polen og Elbl¸askakanalen og i august besøkte jeg venner på Bornholm, når vi skåninger tilfeldig fikk lov å dra til Danmark. I 2021 ble det litt men ikke meget bedre; en tur til Haparanda (men kunne ikke krysse grensen til Torneå) i juni, et besøk på Den Kgl. norske ambassade i København for å fornye passet i august og en utflukt til Rostock, med den nye fergeruten Hansa Destination derfra til Visby og hjemreise over Nynäshamn i september. En planlagt reise till India med tog til Bişkek og buss over Kashgar i Kina og gjennom Pakistan høsten 2020 ble utsatt med ett år, for så i februar i år å puttes i skuffen for reiser jeg aldri vil gjøre. Den skulle ha vært foregått av en rundreise til bl.a. Samarqand i O'zbekiston, som nu Putins krig umuliggjort – i tillegg er ikke mer enn 20% av russerne vaksinert mot covid19. Men i år måtte jeg bare ut å reise. En tur fram og tilbake til Åbo med tog og ferge ble foretatt som en slags minigeneralrepetisjon i mars. Så 9. april gikk jeg til Trelleborgs Centralstation for å begi meg ut på en måned lang Europareise, kun for å ringe efter drosje når to morgentog ble kansellert uten nærmere opplysninger. Fra Hyllie ved Malmö bar det uansett av gjennom Danmark, selv om jeg ikke kom lenger enn til Skanderborg med tog, derfra var det togbus til Aalborg, før jeg kunne fortsette til Hirtshals, for å ta fergen til Bergen. Været var hardt og alle ruter til Norge var innstillet, bortsett fra den jeg skulle med. En ulykkesful, en siddis, gikk rundt i terminalen og krakset at også BERGENSFJORDs tur ville bli innstillet: "Lykke te' den som skal legge til her i detta veret." Jeg kunne ikke la vær å herme efter ham når fergen, helt uten problemer, hadde anløpt fergeleiet i Hirtshals. Fergen BERGENSFJORD holdt bedre standard enn VIKING GLORY og VIKING GRACE, som jeg hadde reist til og fra Åbo med. Første del: Cruise i Nord-Atlanteren og Irskesjøen Fremdeles så det ut som om forskjellige restriksjoner gjaldt for landene. En ny usikkerhet foran reiser, som eg ikke har opplevd under femti års resing før, innfant seg, frykten for at smittespredning og derved reisereguleringer kunne bli endret med kort varsel, og for å bære på smitten uten å ha symptom, noe som f.eks. ville bli avslørt ved ombordgåing i SPITSBERGEN i Bergen og hindre densamme. Mindre enn tre uker før avreise ble det rapportert om økt smittespredning i Europa, fremst Storbritannia og Frankrike. Internett var fullt av ikke oppdatert og vanskelig forståelige opplysninger om hva som krevdes for å reise inn i Frankrike fra Storbritannia, inn i Spania og inn i de forskjellige forbundslandene i Tyskland. f.eks. skulle jeg 48 timer før innreise til Storbritannia forhåndsregistrere meg, å komme fra Storbritannia til Frankrike var ikke det beste landet å komme fra, og også til Spania skulle man forhåndsregistrere seg innen 48 timer, og bl.a. angi navnet på skipet som man kom med, noe rederiet kun meddelte kort før avgang. Men det viste seg at med et EU-vaksinationspass var disse innreiser helt uproblematiske uten forhåndsregistrering. Dog ble jeg lurt til helt unødvendig å ta et såkallt PCR-test i London, for å ta toget til Paris. Både hurtigtestet i Bergen, før ombordgåingen på SPITSBERGEN, og PCR-testet i London innebar hundrevis av kroner i ekstrautgifter (€ 65 hhv £ 32]. Fra Bergen tok jeg Hurtigruten Cruise's SPITSBERGEN på et 13 netters cruise til de skotske øyer, Isle of Man og Belfast. Siden mai 2019 hadde fem bokede cruise med Hurtigruten blitt kansellert, og i tillegg til refundering og erstattning for omkostninger hadde jeg nu fått så meget bonus at cruiset ikke kostet meg fem øre. Det ble et høyst behagelig cruise, men vi var nødt til å gå med munnbind hele tiden, på tross av et stort excursion team var man veldig dårligt forberedt og informert om reisemålene, særlig Isle of Man, og vi gikk slett ikke til Glasgow men til Clydeport, der vi ble dumpet på en parkeringsplass, og, om vi ikke hade boket transfer til flyplassen, fikk ta oss til Glasgow på egen hånd, en drosjereise til 50 £. I begynnelsen var været temmelig kaldt og vindfullt og vi sløyfet Fair Isle, St. Kilda, Cuillin og Iona. De steder hvor vi kunne gå til kaj var Leirvík (Lerwick), Kirkjuvágur (Kirkwall), Stornoway, Belfast og Clydeport. Fra Stornoway (pga. fjære) og til og fra Canna, Craignure, Oban, Port Ellen og Peel ble små gummibåtar brukt for ilandsetting. Leirvík (Lerwick), Hjaltland (Shetland) Blackhouses, Lewis & Harris, Yttre Hebriderna, i prinsippet vikingeboliger, som var bebodd til 1950-tallet Snæfell, Isle of Man
Liten rundtur efter to år med abstinens content media
1
6
29
matzlonnedalrisberg
03. feb. 2022
In Send oss en hilsen
Ble nettopp meldt på svensk radio at for folk med vaksinepass er reiserestriksjonene opphevet til samtlige EU-land. Det er nesten så man ikke tør tro på at det er sant.
2
1
19
matzlonnedalrisberg
20. sep. 2021
In Send oss en hilsen
Efter at Tramplaget hadde sitt første postpandemiale møte allerede 18. august følger nu Göteborg TC opp med sitt første slike møte 22. september og Malmö TC 6. oktober. Abstinensen har vært plagsom, og man ser frem til de to møtene!
0
0
21
matzlonnedalrisberg
22. aug. 2021
In Send oss en hilsen
I eftermiddag hadde Malmö TC høytidelig innvielse av sitt nye lokale i Limhamn. De ble servert pølser, øl og Gammel Dansk, og baren var også åpen for dem, som ønsket å kjøpe drinker. Så ble det holdt auksjon, hvor glass, pyntegjenstander og bøker ble klubbet for en spottstyver, selv om enkelte bød over seg selv. Malmö TC hadde også fått besøk av "Ordföranden" i Göteborg TC, Henning Ericson. Foto: Bill Hansen
Malmö TC innviet nytt lokale content media
2
1
47
matzlonnedalrisberg
20. aug. 2021
In Send oss en hilsen
Ser at Per Steffenson (godt at han er hjemme og ikke i Afghanistan akkurat nu) skal holde foredrag om Syria på førstkommende møte. Jeg var der i 2002. Jeg kom med direkte tog fra Tehrān til Dimashq (Damascus). På forhånd hadde jeg kontakt med Syrias ambassade i Bonn, men fått så tøvete svar fra dem at jeg ikke sendte dem mitt pass og 60€. Så gikk jeg til Syrias ambassade i Tehrān og fikk beskjed om at jeg måtte ha et anbefalsesbrev fra norske myndigheter. Anbefalelsesbrev!? Mitt pass er for svingende mitt anbefalelsesbrev. Så jeg ba dem om å dra til et varmt sted, og dro avgårde. Vi kom til Syrias grensestasjon midt i natten. Da jeg fortalte den unge passpolitimannen at jeg ikke hadde visum, ba han meg om å gå av og snakke med sjefen. "Where are you from?" "Norway." "Welcome to Syria!" Problemet var imidlertid at syriske visa er i form av "frimerker", som de ikke hadde på grensestasjonen. Men inn i landet slapp han meg. Dimashq er en fantastisk by og vistnok verdens eldste hovedstad, som har vært det sammenhengende til nu. Prøvde å gjøre en utflukt til Palmyra, men det ble litt vanskelig, på den korte tid jeg hadde til rådighet. Litt trist, med tanke på at IS siden ødela hele driten. Hjemme i Norge hadde jeg hatt kontakt med Petra Moon, et reisebyrå i Petra, drevet av en USamerikanerinne. Men jeg hadde ikke turt å boke noe, fordi oplysningene jeg som hadde fått om når og hvis togene mellom İstanbul og Tehrān, Tehrān og Dimashq og fremforalt Dimashq og Amman gikk var høyst sprikende. I Dimashq var de fleste hotell boket opp av fromme iranske muslimer, så jeg måtte skifte hotell en gang under min tre netter lange vistelse. Men nu fikk jeg i det minste bekreftet at toget til Amman gikk torsdager. Så ba jeg resepsjonisten på det første hotellet om faxnummeret til Petra Moon i Petra. Det kunne han ikke gi meg. Men Dere har vel en utlandsnummeropplysning? Pinlig berørt, svarte han "No Sir, that's why we are a Third World country". Men jeg fikk faxnummeret til hotellet og gikk og fant en Internetcafé, der jeg fant Petra Moon, fikk sendt dem et spørsmål om de fremdeles sto ved sitt tilbud og at jeg i tilfelle kom til Amman torsdag kveld, og ga dem hotellets faxnummer. Og det gjorde de. Så tok jeg da en motorvogn på Hedjaz-banen, en unik jernbane, den eneste bygd av religiøse grunner, for å få en forbindelse fra det Osmanske rike til Mekka (den kom aldri så langt), og den eneste med sporvidden 1050 mm. I Da'ra oppsto visumproblemet igjen (som jeg borde ha ordnet opp i i Dimashq, hadde jeg vært intelligent, men det er jeg ikke). Der hadde de heller ikke visum"frimerkene". Passpolitimannen sendte sågar en motorsykkel til veigrenseovergangen med mitt pass, men kom tilbake med beskjeden at jeg måtte innfinne meg der selv. Så det ble å ta drosje dit, kjøpe syrisk visum for penger vekslet der, så overtale den motvillige drosjesjåføren å kjøre de 200 m til den jordanske grenseposten, kjøpe visum der, og ta en ny drosje til Mafraq, der toget til Amman heldigvis sto fremdeles. Efter besøk av Petra og Dødehavet var det samme prosedyre tilbake, men nå visste jeg om det, så fra toget vinket jeg på en planovergang i Mafraq på en drosje, som hentet meg på stasjonen og tok meg til grensen, der jeg måtte kjøpe jordansk utreisetilltelse(!), så nytt syrisk visum og fortsette med drosje til Da'ra, dit jeg faktisk kom før det jordanske toget fra Amman. Så skulle jeg tirsdag morgen ta direkte sovevogn fra Dimashq til İstanbul Haydarpasa, men den kunne man først kjøpe billett til mandagen, og når jeg skulle gjøre det, fikk jeg vite at den ville ikke gå, fordi det var ingen som hadde kjøpt billett til den! Hønen og egget? Men jeg kunne ta en sovevogn allerede mandag kveld til Ḩalab (Aleppo), og reise derfra til İstanbul Haydarpasa. Jeg var alene i den nyrenoverte, østtyskbygde sovevognen fra Dimashq til Ḩalab. Billettselgeren i Ḩalab hadde budd ti år i Malmö og snakket svensk. Sovevognen Ḩalab - İstanbul Haydarpasa var innkoblet i et godstog, hvis diesellok, en gang rødt men nu nærmest sort, ikke maktet den siste bakken opp mot den tyrkiske grensen. Togpersonellet flirte og sa "Made in USA". "And maintained nowhere", svarte vi fire passasjerer, et ungt tysk par, en USamerikansk arkeolog og jeg. Men været var fint, så vi nøt kveldssolen mens togpersonellet prøvde å få igang loket igjen. Og det klarte de. På den tyrkiske grensestasjonen Gaziantep kunngjorde et tydelig skilt at visum kostet 200 € eller 200 $. Dollaren var mer verdt enn €uro den gang. Så jeg tok frem 100 € og krevde 80 € tilbake. Nei, da skulle den grådige visumselgeren regne om 200 $ i €uro. "This is not America, and I'm not American", sa jeg, og krevde 80 €, En halv time ble "Toros Ekspresi" forsinket før de ga seg. Tehrān Det står faktisk Tehrān Dimashq også på arabisk, hvis man leser det fra høyre til venstre, fordi det står Tehrān over "Damascus" og Dimashq over "Tehran" Dimashq (Damascus) Toget Dimashq - Da'ra Toget Amman - Da'ra Petra
Apropos Steffensens forestående foredrag om Syria  content media
4
0
34
matzlonnedalrisberg
23. jun. 2021
In Send oss en hilsen
I den nye jernbaneverdenen er det SJ som kjører nattogene Trondheim - Bodø og Vy, fhv. NSB, som kjører nattogene Stockholm - Norrland. I helgen var jeg i Haparanda, fordi persontrafikk er startet opp på den nye, elektrifiserte jernbanen langs kysten til Haparanda. Den trafikken utføres også av Vy, på vegne av Norrtåg. Det ble en reise m/ komplikasjoner. Det begynte med at det private selskapet Snälltågets tog fra Stockholm till Malmö var så seint at jeg ikke turde ta sjansen på at det ville gå tids nok tilbake for at jeg skulle nå Vys nattog til Boden, så det ble til å kjøpe ekstrabillett m/ SJ til Stocholm. Så gikk nattogreisen efter planen – kupé m/ dusj og toilett og frokost inkludert, som NSB i Norge før 2006 –, og nesten den derfra til Haparanda også – dog er det Skandinavias første strekning med kun ERTMS, ikke optiske signaler, så plutselig falt hele systemet ut, og motorvognen måtte restartes, "finne posisjonen sin", slik at vi ble en time seine. Det var ingenting mot hjemreisen. To timmers forsinkelse fra Haparanda till Boden ble til to timer ti minutter. Greit, nok, fem timers ventetid i Boden ble til tre. Men så slo tordenværet ut signalsystemet, slik at vi kom fire timer seint til Stockholm. Og da var der ikke en plass til Malmö å oppdrive, fordi med covid19-restriksjonene går togene halvtomme. Så jeg fikk billett til Göteborg m/ SJ, til Kungsbacka m/ Västtrafik, til "buss for tog" (stappfull buss, der en medpassasjer snakket i mobil på arabisk, med alle sine "s"er og harklelyder, 30 cm bak nakken min(!)) Kungsbacka – Falkenberg, Øresundståg till Malmö og måtte endelig ta drosje til Trelleborg. Reisestart mandag 15.01 fra Haparanda, ankomst onsdag 01.30 til Trelleborg. Kirke i Torneå og jernbanebroen over grenseelven Målet for reisen
Reise med Vy i Sverige content media
3
1
38
matzlonnedalrisberg
18. apr. 2021
In Send oss en hilsen
Lyst på en tur til Danmark, når pandemien er over? Ta med danske kroner i kontanter! Efter at Danmark klarte å få EU til å oppheve forbudet mot å legge avgift hos kortbrukeren for hver transaktion, innførte de nettopp det. Det ble et forferdelig liv, så da ble Dankort unntatt, og avgiften gjaldt kun utenlandske kort. Så på restaurant kan det på regnigen stå tre beløp; et for kontant betaling eller Dankort, et høyere for VISA eller MasterCard og et enda høyere for American Express (og Diners, når det fremdeles fantes). Men fra januar 2018 er det ikke lenger lov å ta slik avgift av kortholdere fra andre EU-land. MEN VEL Å MERKE, EU-LAND, IKKE EØS-LAND! Så ta med danske kontanter hvis du skal til Danmark, kontantuttaksautomatene tar også et fryktelig høyt gebyr.
2
0
18
matzlonnedalrisberg
17. apr. 2021
In Send oss en hilsen
Malmö TC vil ikke bli å avholde en stor jubileumsfest, som ved 80-årsjubileet, da Cluben i år blir 85 år. Og dette har ikke noe med pandemien å gjøre, det var en beslutning som ble tatt allerede like efter 80-årsjubileet. Jubileet vil bli feiret internt i Cluben.
0
0
11
matzlonnedalrisberg
02. apr. 2021
In Send oss en hilsen
Når var du der?
0
1
24
matzlonnedalrisberg
13. mar. 2021
In Send oss en hilsen
Jeg må si at det er noen flotte bilder som møter en når man åpner denne hjemmesiden! Og nye hver gang.
0
1
22
matzlonnedalrisberg
31. jan. 2021
In Send oss en hilsen
Some things in life are bad They can really make you mad Other things just make you swear and curse When you're chewing on life's gristle Don't grumble, give a whistle And this'll help things turn out for the best And Always look on the bright side of life Always look on the light side of life If life seems jolly rotten There's something you've forgotten And that's to laugh and smile and dance and sing When you're feeling in the dumps Don't be silly chumps Just purse your lips and whistle, that's the thing And Always look on the bright side of life (Come on) Always look on the right side of life For life is quite absurd And death's the final word You must always face the curtain with a bow Forget about your sin Give the audience a grin Enjoy it, it's your last chance anyhow So always look on the bright side of death A just before you draw your terminal breath Life's a piece of shit When you look at it Life's a laugh and death's a joke, it's true You'll see it's all a show Keep 'em laughin' as you go Just remember that the last laugh is on you And Always look on the bright side of life Always look on the right side of life (C'mon Brian, cheer up) Always look on the bright side of life Always look on the bright side of life Always look on the bright side of life I mean, what have you got to lose? You know, you come from nothing You're going back to nothing What have you lost? Nothing Always look on the right side of life Nothing will come from nothing, ya know what they say Cheer up ya old bugga c'mon give us a grin (Always look on the right side of life) There ya are, see It's the end of the film Incidentally this record's available in the foyer (Always look on the right side of life) Some of us got to live as well, you know (Always look on the right side of life) Who do you think pays for all this rubbish (Always look on the right side of life) They're not gonna make their money back, you know I told them, I said to him, Bernie, I said they'll never make their money back (Always look on the right side of life)
1
0
12
matzlonnedalrisberg
17. jan. 2021
In Send oss en hilsen
Når det siste stykket jernbane fra Kerman til Zahedan ble åpnet begynte jeg å se på en drømmereise med tog hele veien til India. Den skulle da foregå med tog fra Helsingfors over Moskva, Toshkent, Samarqand og Buchara til den turkmeniske grense, dessverre med bil over grensen, siden der ikke har gått tog på et par tiår, så videre med tog over Mary, Mashhad, Tehran, Kerman, Zahedan, Quetta og Lahore til Amritsar, og så dra hjem med fraktskip fra en havn like utenfor Mumbai. Men så fikk jeg det for meg at det ville være veldig dyrt å leie livvakt fra Zahedan til Lahore, som tydeligvis er nødvendig, og ga mer eller mindre opp tanken. Så jeg begynte faktisk sågar overveie å fly til Bhutan via Kathmandu, reise runt i Bhutan og inn i India med bil och med tog i India (og litt elvebåt i Sør-India), og så fly hjem fra Kochi. Så begynte jeg å se på muligheten for å kombinere dette med en togtur til og rundreise i Uzbekistan (Toshkent, Samarqand og Buchara), og å fly fra Toshkent til Kathmandu. Så begynte jeg å se på muligheten for å ta fraktskip hjem fra Colombo, og fly fra Kochi til Colombo istedenfor Kastrup. Det viste seg nemlig at det ikke har vært tillatt at reise med fraktskip fra India, siden det omfattende terroråtaket på det berømte hotellet i Mumbai. Dessverre finnes det ikke skip fra India til Ceylon – det fantes en ferge i seks måneder for noen år siden, men som endte opp med å bli tatt i beslag i Colombo. Så jeg har egentlig allerede to svenske reisebyråer igang; en for reisen til Uzbekistan og en for fortsettelsen fra Toshkent til Bhutan og India og hjem. MEN, det ergrer meg å måtte fly, det er ikke min greie, og jeg er faktisk litt redd for i min alder å sitte still i et flysete i flere timer. Så uttalte WHO forleden dag at 2021 vil bli verre enn 2020, så nu frykter jeg at reisen, som var planlagt til fjerde kvartal i år sannsynligvis må utsettes til neste år. Og da begynner tankene å male. Gårsdagens forespørsel ga en masse gode tips fra æresemedlem og trampbror Per Steffensen. En hjemmeside fra en ung dame, USamerikanskfødt britisk statsborger, etnisk filippiner, ga meg også en masse gode tips. Og da kan det se ut som: - at det er fullt mulig å ta toget til Bisjkek (hovedstad i Kirgisia, eller Kirgistan, som man plutselig har begynt å kalle det) og buss derfra til Kashgar i Kina og videre på en nybygget Karakoram Highway til Lahore - at det derimot ikke er mulighet for å reise med tog fra Lahore til Amritsar, men man må bruke en kombinasjon av buss eller drosje og riksha - at ved reise mellom Lahore og Zahedan over Quetta blir man tildelt en livvakt kostnadsfritt - at det muligens går tog fra Quetta til Zahedan den 3. og 18. hver måned Så nu prøver jeg å finne ut av muligheten for å gjøre følgende, og lurer på om noen trampbror har lyst til å bli med: Tog Helsingfors – Moskva – Bisjkek. Buss Bisjkek – Kashgar – Lahore. Grensepassering til Amritsar. Tog til Siliguri. Bil inn i Bhutan, rundt i Bhutan til Kyichu Lhakhang, Dungtse Lhakhang, Rinpung Dzong, Punakha, Khamsum Yulley Namgyai Chorten, Thimphu og Phuentshoilong og tilbake til Siliguri. Tog Siliguri – Darjeeling – New Jalpajguri – Agra (for Taj Mahal) – Rajpura – Shimla – Rajpura – Mumbai. Lengre opphold. Tog Mumbai – Cochin. Bil til Alleppey og husbåt på Vembanad Lake. Tog Kochi – Mumbai – Amritsar. Grensepassering til Lahore. Tog Lahore – Quetta – Zahedan – Kerman – Tehran – Masshad – Mary (usikker grensetogfrekvens) – Turkmenabad. Grensepassering til Buchara. Tog til Samarqand. Tog til Toshkent. Tog Toshkent – Moskva – Helsingfors. Noen har som har lyst å gjøre meg selskap?
0
3
41
matzlonnedalrisberg
16. jan. 2021
In Send oss en hilsen
Er det noen trampbror som har reist i/til Pakistan landeveien? Er det noen trampbror som har reist Karakoram Highway fra Kashgar i Kina til Islamabad/Lahore? Hvordan var det? Er det noen trampbror som har reist i Sør-Pakistan og over grensen mellom Iran og Pakistan? Er det greit å få visum? Må man ha livvakt? Hvordan får man tak i en slik, og hva koster det, f.eks. for en togreise Lahore - Quetta - Zahedan?
0
1
21
matzlonnedalrisberg
30. des. 2020
In Send oss en hilsen
Forferdelig det som har skjedd i Gjerdrum. Er noen trampbror rammet?
0
0
11
matzlonnedalrisberg
23. des. 2020
In Send oss en hilsen
Så har et meget spesielt år passert. Første halvår klarte jeg dog å gjennomføre de reiser som jeg hadde planlagt; først et nydelig seks-ukers cruise til Madeira, Cabo Verde, Amazonas, Tobago, Barbados, St. Lucia, Antigua og Azorerna i januar-februar og så en liten tur til Nordøst-Polen i juni/juli, planlagt og boket allerede i februar, og da jeg nettopp hadde gitt den opp, kom beskjeden to uker før avreise at vi var velkomne til Polen som turister. Så det halvåret blev påvirkningen av Corona for min del begrenset til at min pensjon i norske kroner ble mindre vert og at konserter og kinoer lukket. Jeg var faktisk ikke utenfor Trelleborgs bykjerne på den Skandinaviske halvøya før jeg gjorde en tur til Bornholm i august, fra Ystad - jeg bor jo rett over gaten fra fergeterminalen i Trelleborg. Men så skulle jeg på cruise 22. september med Hurtigruteskipet Fridtjof Nansen fra Hamburg til Lisboa. Først trodde jeg at jeg var nødt til å bo i karantene på hotell i Lübeck i to uker, og hadde faktisk boket det, men så var vi plutselig velkomne til Tyskland også. Imidlertid brøt covid19 ut på søsterskipet Roald Amundsen i Tromsø, og derved kansellerte Hurtigruten alle cruise med de to søsterskipene og Spitsbergen. Det var kanskje det beste – det kunne ha medført problemer å ta sig hjem med tog fra Lisboa. Men det var fjerde cruise på rad med Hurtigruten som ble kansellert for min del: Med det samme skip den samma strekning i den samme periode i fjor. Skipet ble ikke ferdig i tide. Med søsterskipet Roald Amundsen motsatt vei i mai i fjor. Av samme grunn. Med Spitsbergen til Frans Josefs land i september i fjor. Russerne skrev til slutt ikke under på godkjennelsen. Og så årets. Så nu har jeg boket en tur med Fridtjof Nansen fra Lisboa til Azorene og Madeira 1. maj neste år. Jeg får reisen i luksuslugar og drikkepakke for erstatningen ikke istedenfor men i tillegg til refunderingen, for de kansellerte cruisene. Femte kansellerte cruise? Så det har vært en rolig høst. Da er det en fordel selv å være en kjedelig fyr, som ikke trenger underholdning og ikke har kjedet seg på elleve reiser på den Transsibirske(/mongolske/mandsjuriske) jernbane eller elleve fraktskipsreiser, herav tre 38 dagers mellom Australia og Europa. Jeg har kost meg i min pensjonisttilværelse med to kjempe-skjermer som viser (les vinduer mot) Skandinavias største ro/ro-havn med tretten ferger fra tre rederier som har hatt femten-sytten avganger/døgn til fire destinasjoner; litauisk Klaipéda, polsk Świnoujście og tyske Rostock og Travemünde. Den 111 år gamle Saßnitz-ruten opphørte, ellers har fergetrafikken gått som normalt med full- eller halvlastede ferger, til forskjell fra f.eks. Oslo – Kiel, København – Oslo og det meste av Stockholm – Finland-trafikken, som helt lå nede under den værste periode. Så jeg har i sommer redigert den femte og siste utgave av "Fra Lillebelt til Skåne", nu når alle nordiske jernbanefergeruter, unntatt Trelleborg – Rostock-ruten, er blitt nedlagt. Den finnes kun som pdf, som fåes gratis. Och i august gjenåpnet Grand kino i Trelleborg. Så jeg får bare ønske alle trampbrødre en riktig God Jul og et forhåpentlig Bedre Nytt År Matz Lonnedal Risberg medlem 1096
0
1
17

matzlonnedalrisberg

Flere handlinger
bottom of page